<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Tak s tím neživotaschopným modelem sídlišť to byla samozřejmě
nadsázka.<br>
Taky vím, že je to nezanedbatelné procento lidí, kteří tak žijí. A
mnozí to považují za optimální.<br>
Byla to reakce na to, jak pan Kořenský napsal s odkazem na sídlištní
realitu, že EV do každé rodiny je neživotaschopný model.<br>
<br>
K nabíječkám: myslím, že s rychlonabíječkami někde uprostřed bytové
zástavby nikdo moc nepočítá.<br>
Tam by asi ani neměly příliš velké opodstatnění.<br>
Pokud tam lidé žijí a spí, tak je logičtější nechat si občas nabít
auto pomalu AC nabíjením přes noc.<br>
A důchodci, maminy na mateřské a homeoffisácí pak zase přes den,
když ostatní zmiznou do práce. Nejlépe za záporné spotové ceny.<br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 8.9.2024 v 20:22 <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:jozem@volny.cz">jozem@volny.cz</a>
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:718878a2-1836-4cc9-a172-9f331fec31e4@email.android.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">
<div>Bydlení na sídlištích není životaschopné? A zastavět půdu
široko daleko rodinnými domy ano? Bydlím na sídlišti a nemohu
si tento způsob vynachválit. Samozřejmě je to dáno i polohou.
Do centra dvacet minut MHD, do lesa pět minut pěšky. Totéž
množství lidí v rodinných domech dopadne dost hrozivě. Taková
místa máme nedaleko. Kilometry jízdy nic jiného, než poušť
rodináčů. Skutečně nic. Krám, hospoda, jiná vybavenost nebo
třeba les. Jako prastarý kreslený fór. Na prvním obrázku
panelák. Na druhém jedna krychlička s oknem z toho paneláku
leží vedle něj. Na třetím jsou široko daleko po louce
rozházené krychličky z toho paneláku. Ohledně kvality bydlení
nevidím rozdíl proti činžáku nebo rodináči, kde se pro změnu
soused v té nejméně vhodné době dá do řezání dřeva nebo do
grilování zrovna když vítr fouká od něj. I po slušné žádosti
odmítne přestat. Všude je to o lidech. Ale k tématu. Zásuvky
pro pomalé nabíjení snad ještě ano. Rychlonabíječky, byť v
množství několik kusů na parkovišti, jsou fikce. Občas
potřebujeme postavit technologickou místnost rozvodu. Příkon
tak dvacet až třicet kilowat. To je jedna nabíječka. Dost
často to zablokují rozvoďáci se slovy: "Na tomhle paprsku už
nemám rezervu ani kW." Na sídlišti i ve staré zástavbě. Velký
site v centru máme na 22 kV a vlastní trafo. Představa, že
bude v každé ulici třeba jen několik rychlonabíječek, mne
pokaždé rozesměje. Pokud baterkáče, tak mi víc dává smysl
čínský model výměnných akupacků. Vyměním jak bombu od plynu. A
hned odjedu. Není problém, aby BMS byl natolik chytrý, že v
platbě se zohlední rozdíl v ojetí měněných packů. Byli jsme
letos v Bei Jingu. Po městě byl velký problém narazit na
spalovák. A to doprava odpovídala množství obyvatel.
Nabíječka nikde. Na veřejném místě jsem ji přes velkou snahu
nenašel. Na elektromobilitu jsem tam hodně koukal, když jsem s
údivem zjistil, že na chodníku vedle frekventované čtyřproudé
ulice v centru je čistý vzduch. Ne jako u magistrály u muzea.</div>
<div dir="auto"><br>
</div>
<div dir="auto">Zeman<br>
<div class="gmail_extra" dir="auto"><br>
<div class="gmail_quote">Dne 8. 9. 2024 17:34 napsal
uživatel Petr Labaj <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:labaj@volny.cz"><labaj@volny.cz></a>:<br
type="attribution">
<blockquote class="quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div> Video jsem ještě neviděl, ale kouknu na něho.<br>
K Vašemu postu: já si taky myslím, že bydlení na
sídlištích není životaschopný projekt.<br>
Nikdy jsem v paneláku nebydlel. Ale jednu dobu jsem
měl přítelku, co měla panelákový byt.<br>
Nad sebou rodinu s malými dětmi, které pořád pobíhaly
a dupaly, vedle souseda který<br>
rád a s chutí provozoval svou úžasnou WiFi aparaturu,
o 2 patra výš souseda, který už<br>
několikrát vytopil 4 patra pod sebou...<br>
A z práce se autem muselo přijde nejpozději někdy
kolem 17:00, protože později nebyla<br>
žádná šance zaparkovat.<br>
<br>
A za současné situace to nemá moc řešení. Hlavně ten
bobtnající počet aut.<br>
Proti tomu se mi to nabíjení jeví jako řešitelný
problém. Nadělat přípojná místa pro pomalé<br>
AC nabíjení na malých stojanech, rozprostřených po
parkovištích, mně nepřijde jako nic<br>
nerealizovatelného. Nějak podobně, jako jsou třeba na
molech v marínách přípojné<br>
škatule pro zakotvené lodě.<br>
Pro parkování přímo u domu pod okny pak na stěně domu
jeden Wallbox vedle druhého.<br>
Prodlužovačky, hozené z oken, sice vypadají vtipně.
Ale asi by se dal najít i nepříliš<br>
drahý způsob jak to řešit trochu smysluplněji.<br>
<br>
No teď budeme mít schopného eurokomisaře přes
energetiku pana Síkelu. Ten se možná<br>
v přípravě na grilování nechá nabrífovat a třeba se
naučí i počítat. Tak to pak všechno<br>
nějak rozsekne.<br>
<br>
PL<br>
<br>
********************<br>
<br>
<div>Dne 8.9.2024 v 17:07 Pavel Kořenský napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div>Asi mám jiný YouTube, protože na tento dotaz mi
to vrací (první tři videa):</div>
<div><br>
</div>
<div>1. Youtuber (evidentně fanoušek EV) radostně
blábolí o tom, že na sídlištích vyrostou nabíjecí
místa se solárními panely a že se bude nabíjet ze
sloupů veřejného osvětlení. Ovšem to bude všechno
v budoucnu, nejspíš v pětiletce páté (jak o tom
byla kdysi dávno jedna básnička).</div>
<div>2. Youtuber zpovídá mluvčí z PRE, která
popisuje dlouhodobou koncepci toho, že na
sídlištních trafostanicích budou prozatím dva
wallboxy a v budoucnu i čtyři. A že by časem mohly
přibýt i ty trafostanice tak, že co pár stovek
metrů, to jedna trafostanice (tedy čtyři nabíjecí
místa každých pár set metrů). Ale že někde bude
problém, protože není kde ty trafačky postavit,
zejména na starších sídlištích (tedy víceméně na
všech).</div>
<div>3. Youtuber zkouší nabíjet svůj EV z okna bytu
pomocí několika prodlužovaček.</div>
<div><br>
</div>
<div>Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že "EV do
každé rodiny" je životaschopný projekt. :)</div>
<div><br>
</div>
<div>Zdraví PavelK</div>
<div> <br>
</div>
<div>Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<div dir="ltr">
<div
style="font-size:10pt;font-family:'arial';color:#000000">
<div>Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:</div>
<div><a
href="https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti</a></div>
<div
style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:'calibri';font-weight:normal;color:#000000;font-style:normal;display:inline">
<div style="font:10pt 'tahoma'">
<div> </div>
<div style="background:#f5f5f5">
<div><b>From:</b> <a
href="mailto:pavel.korensky@dator3.cz"
moz-do-not-send="true">Pavel
Kořenský</a> </div>
<div><b>Sent:</b> Sunday, September 08,
2024 2:20 PM</div>
<div><b>To:</b> <a
href="mailto:hw-list@list.hw.cz"
moz-do-not-send="true"
class="moz-txt-link-freetext">hw-list@list.hw.cz</a>
</div>
<div><b>Subject:</b> Re: [OT]
Elektromobil vs. auto na vodík</div>
</div>
</div>
<div> </div>
</div>
<div
style="font-size:small;text-decoration:none;font-family:'calibri';font-weight:normal;color:#000000;font-style:normal;display:inline">
<div>Tak ono je s tím autíčkem na baterky
víc problémů.</div>
<div>Namátkou třeba to, že zejména ve
městech nemá každý dům s garáží, aby si
mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním
městě (nejen v Praze) nebo na sídlištích
je to docela velký problém.</div>
<div>Nebo i když někdo má garážové stání,
nemá třeba tu zásuvku. To je případ třeba
naší SVJ, kde máme tři domy, v každém 10
bytů a na společné zahradě je dvoupodlažní
garážová hala ve které je cca. 76
garážových stání. Na každém podlaží
garážové haly jsou myslím dvě zásuvky
původně určené snad pro zapnutí
průmyslového vysavače/čističe podlahy.</div>
<div>Kdybychom chtěli předělat halu na
nabíjení elektromobilů, tak bychom museli
udělat kompletně nové rozvody, elektroměr
pro každé stání zvlášť (dosud se elektřina
platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly
podle toho kolik má kdo stání, protože
elektřina napájí jen osvětlení a trochu
proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně)
a musela by se udělat komplet nová
přípojka elektřiny, dimensovaná na
patřičné odběry. Náklady předběžně
odhadnuté někde kolem 2 milionů. Vlastně
asi spíš víc, protože odhad nákladů jsme
si nechávali dělat někdy před šesti či
sedmi lety.</div>
<div>FVE panely bohužel neunese střecha a
baterie by nebylo kam dát, protože
garážová hala stojí přesně v rohu pozemku
a z dalších dvou stran je vjezd do haly na
straně jedné a společná zahrada na straně
druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak
množina majitelů bytů/zahrady a množina
majitelů garážových stání není totožná
(garážová stání mají koupená i lidé, kteří
tu nemají koupené byty a naopak, někteří
lidé kteří mají byt nemají garážové
stání). A kdyby se mělo k hale něco
přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na
to třeba souhlas všech majitelů bytů a to
je neprůchodné.</div>
<div> </div>
<div>Zdraví PavelK</div>
</div>
</div>
</div>
</blockquote>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</div>
</div>
</blockquote>
</body>
</html>