Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Neděle Září 8 18:14:43 CEST 2024


To je zajímavý nápad, ale asi nepoužitelné pokud by měl EV skoro každý.
Kolik baterií by se dalo nabít z jedné takové dodávky ? Nepočítal jsem 
to, ale odhadl bych tak 4-5, pokud by dodávka měla baterie přibližně 
stejného typu jako jsou baterky v autech. Víc by asi neuvezla.
A představa, že večer potřebuje na sídlišti nabíjet asi tak 5000 aut a 
přijede 1000 dodávek... :)
Na sídlištích typu Prosek kde bydlí desítky tisíc lidí to bude s EV 
ještě zajímavé. Zejména když uvážíme, kolik proudu by tam bylo potřeba 
přivést, kdyby skutečně měla každá rodina elektroauto a chtěla by ho 
večer a/nebo v noci nabíjet.
Víceméně stejný problém bude ve městech jako je Beroun a podobně, kde 
půlka lidí ráno sedne do auta (které by muselo být nabité) a vyrazí do 
Prahy do práce.
A podobné to je třeba v takovém nově postaveném Karlíně, kde po 
povodních v roce 2002 je to samý kancl, parkovat tam už dávno není kde 
(to řešíme ve firmě furt, protože firma sídlí v Karlíně) a většina těch 
lidí co tam ze středočeského kraje dojíždí za prací by uvítala benefit 
nabíjení auta v práci. Ale na to se holt při rekonstrukci Karlína 
nemyslelo, protože v letech 2003-2010 ještě nějaký Green Deal skoro 
nikdo neznal.

Zdraví PavelK

Dne 08.09.2024 v 17:19 ajtservis napsal(a):
> treba by byl zajimavej obchodni model, dodavka napechovana batarkama 
> jako super_charger na zavolani. proste si jako panelakovej EV uzivatel 
> objednam nabijeni az do domu. neco jako ty auta se zmrzlinou :-)
> to neni jako uplna sranda ?
> t.
>
> Dne 08.09.2024 v 17:07 Pavel Kořenský napsal(a):
>> Asi mám jiný YouTube, protože na tento dotaz mi to vrací (první tři 
>> videa):
>>
>> 1. Youtuber (evidentně fanoušek EV) radostně blábolí o tom, že na 
>> sídlištích vyrostou nabíjecí místa se solárními panely a že se bude 
>> nabíjet ze sloupů veřejného osvětlení. Ovšem to bude všechno v 
>> budoucnu, nejspíš v pětiletce páté (jak o tom byla kdysi dávno jedna 
>> básnička).
>> 2. Youtuber zpovídá mluvčí z PRE, která popisuje dlouhodobou koncepci 
>> toho, že na sídlištních trafostanicích budou prozatím dva wallboxy a 
>> v budoucnu i čtyři. A že by časem mohly přibýt i ty trafostanice tak, 
>> že co pár stovek metrů, to jedna trafostanice (tedy čtyři nabíjecí 
>> místa každých pár set metrů). Ale že někde bude problém, protože není 
>> kde ty trafačky postavit, zejména na starších sídlištích (tedy 
>> víceméně na všech).
>> 3. Youtuber zkouší nabíjet svůj EV z okna bytu pomocí několika 
>> prodlužovaček.
>>
>> Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že "EV do každé rodiny" je 
>> životaschopný projekt. :)
>>
>> Zdraví PavelK
>>
>> Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):
>>> Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:
>>> https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti
>>> *From:* Pavel Kořenský <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>
>>> *Sent:* Sunday, September 08, 2024 2:20 PM
>>> *To:* hw-list na list.hw.cz
>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>> Tak ono je s tím autíčkem na baterky víc problémů.
>>> Namátkou třeba to, že zejména ve městech nemá každý dům s garáží, 
>>> aby si mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním městě (nejen v 
>>> Praze) nebo na sídlištích je to docela velký problém.
>>> Nebo i když někdo má garážové stání, nemá třeba tu zásuvku. To je 
>>> případ třeba naší SVJ, kde máme tři domy, v každém 10 bytů a na 
>>> společné zahradě je dvoupodlažní garážová hala ve které je cca. 76 
>>> garážových stání. Na každém podlaží garážové haly jsou myslím dvě 
>>> zásuvky původně určené snad pro zapnutí průmyslového 
>>> vysavače/čističe podlahy.
>>> Kdybychom chtěli předělat halu na nabíjení elektromobilů, tak bychom 
>>> museli udělat kompletně nové rozvody, elektroměr pro každé stání 
>>> zvlášť (dosud se elektřina platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly 
>>> podle toho kolik má kdo stání, protože elektřina napájí jen 
>>> osvětlení a trochu proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně) a 
>>> musela by se udělat komplet nová přípojka elektřiny, dimensovaná na 
>>> patřičné odběry. Náklady předběžně odhadnuté někde kolem 2 milionů. 
>>> Vlastně asi spíš víc, protože odhad nákladů jsme si nechávali dělat 
>>> někdy před šesti či sedmi lety.
>>> FVE panely bohužel neunese střecha a baterie by nebylo kam dát, 
>>> protože garážová hala stojí přesně v rohu pozemku a z dalších dvou 
>>> stran je vjezd do haly na straně jedné a společná zahrada na straně 
>>> druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak množina majitelů 
>>> bytů/zahrady a množina majitelů garážových stání není totožná 
>>> (garážová stání mají koupená i lidé, kteří tu nemají koupené byty a 
>>> naopak, někteří lidé kteří mají byt nemají garážové stání). A kdyby 
>>> se mělo k hale něco přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na to 
>>> třeba souhlas všech majitelů bytů a to je neprůchodné.
>>> Zdraví PavelK
>>>
>>> Dne 08.09.2024 v 13:41 Jan Půhoný napsal(a):
>>>> Tak spatne to nebude. Me prijde, ze vetsina lidi, co nejvic nadava 
>>>> na EV ujede sotva 500km za mesic. Prave pro ne je to idealni. Uz si 
>>>> konecne vsichni uvedomte, ze fakt nemusite nabijet kazdy den a 
>>>> opravdu nemusite mit FVE. Kazde auto se pres noc nabije z obycejne 
>>>> zasuvky. Neni podminkou auto nabijet kazdy den. Kolik procent lidi, 
>>>> co ma auto ujede vic nez 500 nebo 1000km mesicne? I kdyz budou 
>>>> nabijet na nejdrazsim stojanu, porad to je levnejsi nez nafta.
>>>> HP
>>>> ne 8. 9. 2024 v 10:51 odesílatel ajtservis <info na ajtservis.cz> napsal:
>>>>
>>>>     jestli tohle napasal skutecne kolega Zaruba a ne AI, tak to 
>>>> musi byt
>>>>     ironie :-)
>>>>     vsechny ty "snadne" veci jsou pro bezne ziti v populaci
>>>>     zastoupeny max.
>>>>     par procenty. zbytek, 9x% lidi si muze max. trhnout nohou a v 
>>>> ramci
>>>>     zelene solidarity to tem par procentum pomoc zadotovat.
>>>>     t.
>>>>
>>>>     Dne 08.09.2024 v 10:27 Martin Záruba napsal(a):
>>>>     > Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o 
>>>> baterie).
>>>>     > Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným
>>>>     palivem.
>>>>     > Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí
>>>>     nebíjení doma,
>>>>     > v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně
>>>>     parkovat,
>>>>     > není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela 
>>>> malým
>>>>     > proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A
>>>>     pokud
>>>>     > pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi
>>>>     jedno jakým.
>>>>     >
>>>>     > Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
>>>>     >
>>>>     > Martin Záruba
>>>>     >
>>>>     > Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
>>>>     >> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než
>>>>     BEV už
>>>>     >> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
>>>>     >> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a
>>>>     anody, to
>>>>     >> možná časem dozná změny).
>>>>     >> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v
>>>>     tradičním
>>>>     >> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční
>>>>     princip
>>>>     >> nabíjení za jízdy.
>>>>     >> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková 
>>>> variace na
>>>>     >> kapalné palivo.
>>>>     >>
>>>>     >> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
>>>>     >> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že
>>>>     to nějaké
>>>>     >> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
>>>>     >> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238
>>>>     jsou k
>>>>     >> dispozici mraky za směšné peníze.
>>>>     >> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho
>>>>     odvozená
>>>>     >> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
>>>>     >> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
>>>>     >>
>>>>     >> PL
>>>>     >>
>>>>     >> *******************
>>>>     >>
>>>>     >> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>>     >>> Což o to, o tom spor nevedu.
>>>>     >>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů
>>>>     - tedy
>>>>     >>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že
>>>>     vyfukováním
>>>>     >>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
>>>>     >>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se
>>>>     vrátí ke
>>>>     >>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
>>>>     >>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a
>>>>     nevláčet
>>>>     >>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli
>>>>     s tím
>>>>     >>> děti jako já, když jsem byl malý.
>>>>     >>>
>>>>     >>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi
>>>>     generování
>>>>     >>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
>>>>     >>>
>>>>     >>> Zdraví PavelK
>>>>     >>>
>>>>     >>>
>>>>     >>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
>>>>     >>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj
>>>>     nasazení BEV
>>>>     >>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
>>>>     >>>> ;-)
>>>>     >>>>
>>>>     >>>> PL
>>>>     >>>>
>>>>     >>>> *******************
>>>>     >>>>
>>>>     >>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>>     >>>>> Zdravím,
>>>>     >>>>>
>>>>     >>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s 
>>>> autíčkama na
>>>>     >>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem,
>>>>     nebudeme muset
>>>>     >>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
>>>>     >>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním
>>>>     >>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou.
>>>>     Těch
>>>>     >>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem
>>>>     >>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
>>>>     >>>>>
>>>>     >>>>> Zdraví PavelK
>>>>     >>>>>
>>>>     >>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
>>>>     >>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro
>>>>     kyslík,
>>>>     >>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když
>>>>     menší.
>>>>     >>>>>> aze
>>>>     >>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
>>>>     >>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
>>>>     >>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>>     >>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>>>     >>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako 
>>>> elektricka
>>>>     >>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta
>>>>     dostane
>>>>     >>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby
>>>>     baterky,
>>>>     >>>>>> kym sa dostane do auta.
>>>>     >>>>>> miro
>>>>     >>>>>>
>>>>     >>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra
>>>>     2024 napísal:
>>>>     >>>>>>
>>>>     >>>>>>     Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu,
>>>>     která bude
>>>>     >>>>>>     časem opuštěna.
>>>>     >>>>>>     P.
>>>>     >>>>>>
>>>>     >>>>>>
>>>>     >>>>>>     Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
>>>>     >>>>>>     > Snad v pátek snesete menší obrázek.
>>>>     >>>>>>     >
>>>>     >>>>>>     > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v
>>>>     dopravě.
>>>>     >>>>>>     > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony,
>>>>     lokomotivy).
>>>>     >>>>>>     >
>>>>     >>>>>>     > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
>>>>     >>>>>>     > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek,
>>>>     věnují
>>>>     >>>>>>     se tomu dlouho.
>>>>     >>>>>>     > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná 
>>>> tragédie.
>>>>     >>>>>>     > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i
>>>>     v autech
>>>>     >>>>>>     na vodík?
>>>>     >>>>>>     >
>>>>     >>>>>>     > PL
>>>>     >>>>>>
>>>>     >>>>
>>>>     >>>>
>>>>     >>>> _______________________________________________
>>>>     >>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>>     <http://bywww.HW.cz>
>>>>     >>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>>     >>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>     >>>
>>>>     >>>
>>>>     >>>
>>>>     >>> _______________________________________________
>>>>     >>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>>     <http://bywww.HW.cz>
>>>>     >>> Hw-list na list.hw.cz
>>>>     >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>     >>
>>>>     >>
>>>>     >> _______________________________________________
>>>>     >> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>>     <http://bywww.HW.cz>
>>>>     >> Hw-list na list.hw.cz
>>>>     >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>     >
>>>>     > _______________________________________________
>>>>     > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz 
>>>> <http://www.HW.cz>
>>>>     > Hw-list na list.hw.cz
>>>>     > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>     >
>>>>
>>>>     --     AJT SERVIS s.r.o.
>>>>
>>>>     Oparno 65
>>>>     Lovosice
>>>>     410 02
>>>>
>>>>     ICO:04203879
>>>>     DIC:CZ04203879
>>>>
>>>>     email:
>>>>     info na ajtservis.cz
>>>>
>>>>     tel.
>>>>     777 584 558
>>>>     _______________________________________________
>>>>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>>     Hw-list na list.hw.cz
>>>>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>> ------------------------------------------------------------------------ 
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list