Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
Pavel Kořenský
pavel.korensky na dator3.cz
Neděle Září 8 18:14:43 CEST 2024
To je zajímavý nápad, ale asi nepoužitelné pokud by měl EV skoro každý.
Kolik baterií by se dalo nabít z jedné takové dodávky ? Nepočítal jsem
to, ale odhadl bych tak 4-5, pokud by dodávka měla baterie přibližně
stejného typu jako jsou baterky v autech. Víc by asi neuvezla.
A představa, že večer potřebuje na sídlišti nabíjet asi tak 5000 aut a
přijede 1000 dodávek... :)
Na sídlištích typu Prosek kde bydlí desítky tisíc lidí to bude s EV
ještě zajímavé. Zejména když uvážíme, kolik proudu by tam bylo potřeba
přivést, kdyby skutečně měla každá rodina elektroauto a chtěla by ho
večer a/nebo v noci nabíjet.
Víceméně stejný problém bude ve městech jako je Beroun a podobně, kde
půlka lidí ráno sedne do auta (které by muselo být nabité) a vyrazí do
Prahy do práce.
A podobné to je třeba v takovém nově postaveném Karlíně, kde po
povodních v roce 2002 je to samý kancl, parkovat tam už dávno není kde
(to řešíme ve firmě furt, protože firma sídlí v Karlíně) a většina těch
lidí co tam ze středočeského kraje dojíždí za prací by uvítala benefit
nabíjení auta v práci. Ale na to se holt při rekonstrukci Karlína
nemyslelo, protože v letech 2003-2010 ještě nějaký Green Deal skoro
nikdo neznal.
Zdraví PavelK
Dne 08.09.2024 v 17:19 ajtservis napsal(a):
> treba by byl zajimavej obchodni model, dodavka napechovana batarkama
> jako super_charger na zavolani. proste si jako panelakovej EV uzivatel
> objednam nabijeni az do domu. neco jako ty auta se zmrzlinou :-)
> to neni jako uplna sranda ?
> t.
>
> Dne 08.09.2024 v 17:07 Pavel Kořenský napsal(a):
>> Asi mám jiný YouTube, protože na tento dotaz mi to vrací (první tři
>> videa):
>>
>> 1. Youtuber (evidentně fanoušek EV) radostně blábolí o tom, že na
>> sídlištích vyrostou nabíjecí místa se solárními panely a že se bude
>> nabíjet ze sloupů veřejného osvětlení. Ovšem to bude všechno v
>> budoucnu, nejspíš v pětiletce páté (jak o tom byla kdysi dávno jedna
>> básnička).
>> 2. Youtuber zpovídá mluvčí z PRE, která popisuje dlouhodobou koncepci
>> toho, že na sídlištních trafostanicích budou prozatím dva wallboxy a
>> v budoucnu i čtyři. A že by časem mohly přibýt i ty trafostanice tak,
>> že co pár stovek metrů, to jedna trafostanice (tedy čtyři nabíjecí
>> místa každých pár set metrů). Ale že někde bude problém, protože není
>> kde ty trafačky postavit, zejména na starších sídlištích (tedy
>> víceméně na všech).
>> 3. Youtuber zkouší nabíjet svůj EV z okna bytu pomocí několika
>> prodlužovaček.
>>
>> Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že "EV do každé rodiny" je
>> životaschopný projekt. :)
>>
>> Zdraví PavelK
>>
>> Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):
>>> Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:
>>> https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti
>>> *From:* Pavel Kořenský <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>
>>> *Sent:* Sunday, September 08, 2024 2:20 PM
>>> *To:* hw-list na list.hw.cz
>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>> Tak ono je s tím autíčkem na baterky víc problémů.
>>> Namátkou třeba to, že zejména ve městech nemá každý dům s garáží,
>>> aby si mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním městě (nejen v
>>> Praze) nebo na sídlištích je to docela velký problém.
>>> Nebo i když někdo má garážové stání, nemá třeba tu zásuvku. To je
>>> případ třeba naší SVJ, kde máme tři domy, v každém 10 bytů a na
>>> společné zahradě je dvoupodlažní garážová hala ve které je cca. 76
>>> garážových stání. Na každém podlaží garážové haly jsou myslím dvě
>>> zásuvky původně určené snad pro zapnutí průmyslového
>>> vysavače/čističe podlahy.
>>> Kdybychom chtěli předělat halu na nabíjení elektromobilů, tak bychom
>>> museli udělat kompletně nové rozvody, elektroměr pro každé stání
>>> zvlášť (dosud se elektřina platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly
>>> podle toho kolik má kdo stání, protože elektřina napájí jen
>>> osvětlení a trochu proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně) a
>>> musela by se udělat komplet nová přípojka elektřiny, dimensovaná na
>>> patřičné odběry. Náklady předběžně odhadnuté někde kolem 2 milionů.
>>> Vlastně asi spíš víc, protože odhad nákladů jsme si nechávali dělat
>>> někdy před šesti či sedmi lety.
>>> FVE panely bohužel neunese střecha a baterie by nebylo kam dát,
>>> protože garážová hala stojí přesně v rohu pozemku a z dalších dvou
>>> stran je vjezd do haly na straně jedné a společná zahrada na straně
>>> druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak množina majitelů
>>> bytů/zahrady a množina majitelů garážových stání není totožná
>>> (garážová stání mají koupená i lidé, kteří tu nemají koupené byty a
>>> naopak, někteří lidé kteří mají byt nemají garážové stání). A kdyby
>>> se mělo k hale něco přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na to
>>> třeba souhlas všech majitelů bytů a to je neprůchodné.
>>> Zdraví PavelK
>>>
>>> Dne 08.09.2024 v 13:41 Jan Půhoný napsal(a):
>>>> Tak spatne to nebude. Me prijde, ze vetsina lidi, co nejvic nadava
>>>> na EV ujede sotva 500km za mesic. Prave pro ne je to idealni. Uz si
>>>> konecne vsichni uvedomte, ze fakt nemusite nabijet kazdy den a
>>>> opravdu nemusite mit FVE. Kazde auto se pres noc nabije z obycejne
>>>> zasuvky. Neni podminkou auto nabijet kazdy den. Kolik procent lidi,
>>>> co ma auto ujede vic nez 500 nebo 1000km mesicne? I kdyz budou
>>>> nabijet na nejdrazsim stojanu, porad to je levnejsi nez nafta.
>>>> HP
>>>> ne 8. 9. 2024 v 10:51 odesílatel ajtservis <info na ajtservis.cz> napsal:
>>>>
>>>> jestli tohle napasal skutecne kolega Zaruba a ne AI, tak to
>>>> musi byt
>>>> ironie :-)
>>>> vsechny ty "snadne" veci jsou pro bezne ziti v populaci
>>>> zastoupeny max.
>>>> par procenty. zbytek, 9x% lidi si muze max. trhnout nohou a v
>>>> ramci
>>>> zelene solidarity to tem par procentum pomoc zadotovat.
>>>> t.
>>>>
>>>> Dne 08.09.2024 v 10:27 Martin Záruba napsal(a):
>>>> > Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o
>>>> baterie).
>>>> > Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným
>>>> palivem.
>>>> > Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí
>>>> nebíjení doma,
>>>> > v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně
>>>> parkovat,
>>>> > není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela
>>>> malým
>>>> > proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A
>>>> pokud
>>>> > pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi
>>>> jedno jakým.
>>>> >
>>>> > Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
>>>> >
>>>> > Martin Záruba
>>>> >
>>>> > Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
>>>> >> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než
>>>> BEV už
>>>> >> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
>>>> >> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a
>>>> anody, to
>>>> >> možná časem dozná změny).
>>>> >> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v
>>>> tradičním
>>>> >> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční
>>>> princip
>>>> >> nabíjení za jízdy.
>>>> >> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková
>>>> variace na
>>>> >> kapalné palivo.
>>>> >>
>>>> >> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
>>>> >> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že
>>>> to nějaké
>>>> >> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
>>>> >> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238
>>>> jsou k
>>>> >> dispozici mraky za směšné peníze.
>>>> >> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho
>>>> odvozená
>>>> >> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
>>>> >> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
>>>> >>
>>>> >> PL
>>>> >>
>>>> >> *******************
>>>> >>
>>>> >> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>> >>> Což o to, o tom spor nevedu.
>>>> >>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů
>>>> - tedy
>>>> >>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že
>>>> vyfukováním
>>>> >>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
>>>> >>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se
>>>> vrátí ke
>>>> >>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
>>>> >>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a
>>>> nevláčet
>>>> >>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli
>>>> s tím
>>>> >>> děti jako já, když jsem byl malý.
>>>> >>>
>>>> >>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi
>>>> generování
>>>> >>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
>>>> >>>
>>>> >>> Zdraví PavelK
>>>> >>>
>>>> >>>
>>>> >>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
>>>> >>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj
>>>> nasazení BEV
>>>> >>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
>>>> >>>> ;-)
>>>> >>>>
>>>> >>>> PL
>>>> >>>>
>>>> >>>> *******************
>>>> >>>>
>>>> >>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>> >>>>> Zdravím,
>>>> >>>>>
>>>> >>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s
>>>> autíčkama na
>>>> >>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem,
>>>> nebudeme muset
>>>> >>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
>>>> >>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním
>>>> >>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou.
>>>> Těch
>>>> >>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem
>>>> >>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
>>>> >>>>>
>>>> >>>>> Zdraví PavelK
>>>> >>>>>
>>>> >>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
>>>> >>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro
>>>> kyslík,
>>>> >>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když
>>>> menší.
>>>> >>>>>> aze
>>>> >>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
>>>> >>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
>>>> >>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>> >>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>>> >>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako
>>>> elektricka
>>>> >>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta
>>>> dostane
>>>> >>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby
>>>> baterky,
>>>> >>>>>> kym sa dostane do auta.
>>>> >>>>>> miro
>>>> >>>>>>
>>>> >>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra
>>>> 2024 napísal:
>>>> >>>>>>
>>>> >>>>>> Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu,
>>>> která bude
>>>> >>>>>> časem opuštěna.
>>>> >>>>>> P.
>>>> >>>>>>
>>>> >>>>>>
>>>> >>>>>> Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
>>>> >>>>>> > Snad v pátek snesete menší obrázek.
>>>> >>>>>> >
>>>> >>>>>> > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v
>>>> dopravě.
>>>> >>>>>> > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony,
>>>> lokomotivy).
>>>> >>>>>> >
>>>> >>>>>> > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
>>>> >>>>>> > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek,
>>>> věnují
>>>> >>>>>> se tomu dlouho.
>>>> >>>>>> > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná
>>>> tragédie.
>>>> >>>>>> > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i
>>>> v autech
>>>> >>>>>> na vodík?
>>>> >>>>>> >
>>>> >>>>>> > PL
>>>> >>>>>>
>>>> >>>>
>>>> >>>>
>>>> >>>> _______________________________________________
>>>> >>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>>> <http://bywww.HW.cz>
>>>> >>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> >>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>> >>>
>>>> >>>
>>>> >>>
>>>> >>> _______________________________________________
>>>> >>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>>> <http://bywww.HW.cz>
>>>> >>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>> >>
>>>> >>
>>>> >> _______________________________________________
>>>> >> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>>> <http://bywww.HW.cz>
>>>> >> Hw-list na list.hw.cz
>>>> >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>> >
>>>> > _______________________________________________
>>>> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>>> <http://www.HW.cz>
>>>> > Hw-list na list.hw.cz
>>>> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>> >
>>>>
>>>> -- AJT SERVIS s.r.o.
>>>>
>>>> Oparno 65
>>>> Lovosice
>>>> 410 02
>>>>
>>>> ICO:04203879
>>>> DIC:CZ04203879
>>>>
>>>> email:
>>>> info na ajtservis.cz
>>>>
>>>> tel.
>>>> 777 584 558
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>> ------------------------------------------------------------------------
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list