Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík

ajtservis info na ajtservis.cz
Neděle Září 8 17:19:36 CEST 2024


treba by byl zajimavej obchodni model, dodavka napechovana batarkama 
jako super_charger na zavolani. proste si jako panelakovej EV uzivatel 
objednam nabijeni az do domu. neco jako ty auta se zmrzlinou :-)
to neni jako uplna sranda ?
t.

Dne 08.09.2024 v 17:07 Pavel Kořenský napsal(a):
> Asi mám jiný YouTube, protože na tento dotaz mi to vrací (první tři videa):
> 
> 1. Youtuber (evidentně fanoušek EV) radostně blábolí o tom, že na 
> sídlištích vyrostou nabíjecí místa se solárními panely a že se bude 
> nabíjet ze sloupů veřejného osvětlení. Ovšem to bude všechno v budoucnu, 
> nejspíš v pětiletce páté (jak o tom byla kdysi dávno jedna básnička).
> 2. Youtuber zpovídá mluvčí z PRE, která popisuje dlouhodobou koncepci 
> toho, že na sídlištních trafostanicích budou prozatím dva wallboxy a v 
> budoucnu i čtyři. A že by časem mohly přibýt i ty trafostanice tak, že 
> co pár stovek metrů, to jedna trafostanice (tedy čtyři nabíjecí místa 
> každých pár set metrů). Ale že někde bude problém, protože není kde ty 
> trafačky postavit, zejména na starších sídlištích (tedy víceméně na všech).
> 3. Youtuber zkouší nabíjet svůj EV z okna bytu pomocí několika 
> prodlužovaček.
> 
> Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že "EV do každé rodiny" je 
> životaschopný projekt. :)
> 
> Zdraví PavelK
> 
> Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):
>> Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:
>> https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti
>> *From:* Pavel Kořenský <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>
>> *Sent:* Sunday, September 08, 2024 2:20 PM
>> *To:* hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>> Tak ono je s tím autíčkem na baterky víc problémů.
>> Namátkou třeba to, že zejména ve městech nemá každý dům s garáží, aby 
>> si mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním městě (nejen v Praze) 
>> nebo na sídlištích je to docela velký problém.
>> Nebo i když někdo má garážové stání, nemá třeba tu zásuvku. To je 
>> případ třeba naší SVJ, kde máme tři domy, v každém 10 bytů a na 
>> společné zahradě je dvoupodlažní garážová hala ve které je cca. 76 
>> garážových stání. Na každém podlaží garážové haly jsou myslím dvě 
>> zásuvky původně určené snad pro zapnutí průmyslového vysavače/čističe 
>> podlahy.
>> Kdybychom chtěli předělat halu na nabíjení elektromobilů, tak bychom 
>> museli udělat kompletně nové rozvody, elektroměr pro každé stání 
>> zvlášť (dosud se elektřina platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly 
>> podle toho kolik má kdo stání, protože elektřina napájí jen osvětlení 
>> a trochu proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně) a musela by se 
>> udělat komplet nová přípojka elektřiny, dimensovaná na patřičné 
>> odběry. Náklady předběžně odhadnuté někde kolem 2 milionů. Vlastně asi 
>> spíš víc, protože odhad nákladů jsme si nechávali dělat někdy před 
>> šesti či sedmi lety.
>> FVE panely bohužel neunese střecha a baterie by nebylo kam dát, 
>> protože garážová hala stojí přesně v rohu pozemku a z dalších dvou 
>> stran je vjezd do haly na straně jedné a společná zahrada na straně 
>> druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak množina majitelů bytů/zahrady 
>> a množina majitelů garážových stání není totožná (garážová stání mají 
>> koupená i lidé, kteří tu nemají koupené byty a naopak, někteří lidé 
>> kteří mají byt nemají garážové stání). A kdyby se mělo k hale něco 
>> přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na to třeba souhlas všech 
>> majitelů bytů a to je neprůchodné.
>> Zdraví PavelK
>>
>> Dne 08.09.2024 v 13:41 Jan Půhoný napsal(a):
>>> Tak spatne to nebude. Me prijde, ze vetsina lidi, co nejvic nadava na 
>>> EV ujede sotva 500km za mesic. Prave pro ne je to idealni. Uz si 
>>> konecne vsichni uvedomte, ze fakt nemusite nabijet kazdy den a 
>>> opravdu nemusite mit FVE. Kazde auto se pres noc nabije z obycejne 
>>> zasuvky. Neni podminkou auto nabijet kazdy den. Kolik procent lidi, 
>>> co ma auto ujede vic nez 500 nebo 1000km mesicne? I kdyz budou 
>>> nabijet na nejdrazsim stojanu, porad to je levnejsi nez nafta.
>>> HP
>>> ne 8. 9. 2024 v 10:51 odesílatel ajtservis <info na ajtservis.cz> napsal:
>>>
>>>     jestli tohle napasal skutecne kolega Zaruba a ne AI, tak to musi byt
>>>     ironie :-)
>>>     vsechny ty "snadne" veci jsou pro bezne ziti v populaci
>>>     zastoupeny max.
>>>     par procenty. zbytek, 9x% lidi si muze max. trhnout nohou a v ramci
>>>     zelene solidarity to tem par procentum pomoc zadotovat.
>>>     t.
>>>
>>>     Dne 08.09.2024 v 10:27 Martin Záruba napsal(a):
>>>     > Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o baterie).
>>>     > Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným
>>>     palivem.
>>>     > Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí
>>>     nebíjení doma,
>>>     > v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně
>>>     parkovat,
>>>     > není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela malým
>>>     > proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A
>>>     pokud
>>>     > pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi
>>>     jedno jakým.
>>>     >
>>>     > Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
>>>     >
>>>     > Martin Záruba
>>>     >
>>>     > Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
>>>     >> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než
>>>     BEV už
>>>     >> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
>>>     >> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a
>>>     anody, to
>>>     >> možná časem dozná změny).
>>>     >> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v
>>>     tradičním
>>>     >> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční
>>>     princip
>>>     >> nabíjení za jízdy.
>>>     >> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková variace na
>>>     >> kapalné palivo.
>>>     >>
>>>     >> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
>>>     >> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že
>>>     to nějaké
>>>     >> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
>>>     >> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238
>>>     jsou k
>>>     >> dispozici mraky za směšné peníze.
>>>     >> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho
>>>     odvozená
>>>     >> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
>>>     >> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
>>>     >>
>>>     >> PL
>>>     >>
>>>     >> *******************
>>>     >>
>>>     >> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>     >>> Což o to, o tom spor nevedu.
>>>     >>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů
>>>     - tedy
>>>     >>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že
>>>     vyfukováním
>>>     >>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
>>>     >>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se
>>>     vrátí ke
>>>     >>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
>>>     >>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a
>>>     nevláčet
>>>     >>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli
>>>     s tím
>>>     >>> děti jako já, když jsem byl malý.
>>>     >>>
>>>     >>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi
>>>     generování
>>>     >>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
>>>     >>>
>>>     >>> Zdraví PavelK
>>>     >>>
>>>     >>>
>>>     >>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
>>>     >>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj
>>>     nasazení BEV
>>>     >>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
>>>     >>>> ;-)
>>>     >>>>
>>>     >>>> PL
>>>     >>>>
>>>     >>>> *******************
>>>     >>>>
>>>     >>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>     >>>>> Zdravím,
>>>     >>>>>
>>>     >>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s autíčkama na
>>>     >>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem,
>>>     nebudeme muset
>>>     >>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
>>>     >>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním
>>>     >>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou.
>>>     Těch
>>>     >>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem
>>>     >>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
>>>     >>>>>
>>>     >>>>> Zdraví PavelK
>>>     >>>>>
>>>     >>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
>>>     >>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro
>>>     kyslík,
>>>     >>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když
>>>     menší.
>>>     >>>>>> aze
>>>     >>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
>>>     >>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
>>>     >>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>     >>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>>     >>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako elektricka
>>>     >>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta
>>>     dostane
>>>     >>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby
>>>     baterky,
>>>     >>>>>> kym sa dostane do auta.
>>>     >>>>>> miro
>>>     >>>>>>
>>>     >>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra
>>>     2024 napísal:
>>>     >>>>>>
>>>     >>>>>>     Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu,
>>>     která bude
>>>     >>>>>>     časem opuštěna.
>>>     >>>>>>     P.
>>>     >>>>>>
>>>     >>>>>>
>>>     >>>>>>     Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
>>>     >>>>>>     > Snad v pátek snesete menší obrázek.
>>>     >>>>>>     >
>>>     >>>>>>     > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v
>>>     dopravě.
>>>     >>>>>>     > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony,
>>>     lokomotivy).
>>>     >>>>>>     >
>>>     >>>>>>     > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
>>>     >>>>>>     > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek,
>>>     věnují
>>>     >>>>>>     se tomu dlouho.
>>>     >>>>>>     > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná tragédie.
>>>     >>>>>>     > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i
>>>     v autech
>>>     >>>>>>     na vodík?
>>>     >>>>>>     >
>>>     >>>>>>     > PL
>>>     >>>>>>
>>>     >>>>
>>>     >>>>
>>>     >>>> _______________________________________________
>>>     >>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>     <http://bywww.HW.cz>
>>>     >>>> Hw-list na list.hw.cz
>>>     >>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>     >>>
>>>     >>>
>>>     >>>
>>>     >>> _______________________________________________
>>>     >>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>     <http://bywww.HW.cz>
>>>     >>> Hw-list na list.hw.cz
>>>     >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>     >>
>>>     >>
>>>     >> _______________________________________________
>>>     >> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>>     <http://bywww.HW.cz>
>>>     >> Hw-list na list.hw.cz
>>>     >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>     >
>>>     > _______________________________________________
>>>     > HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>     > Hw-list na list.hw.cz
>>>     > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>     >
>>>
>>>     -- 
>>>     AJT SERVIS s.r.o.
>>>
>>>     Oparno 65
>>>     Lovosice
>>>     410 02
>>>
>>>     ICO:04203879
>>>     DIC:CZ04203879
>>>
>>>     email:
>>>     info na ajtservis.cz
>>>
>>>     tel.
>>>     777 584 558
>>>     _______________________________________________
>>>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>>     Hw-list na list.hw.cz
>>>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> ------------------------------------------------------------------------
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 
> 
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 



Další informace o konferenci Hw-list