Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
ajtservis
info na ajtservis.cz
Neděle Září 8 17:19:36 CEST 2024
treba by byl zajimavej obchodni model, dodavka napechovana batarkama
jako super_charger na zavolani. proste si jako panelakovej EV uzivatel
objednam nabijeni az do domu. neco jako ty auta se zmrzlinou :-)
to neni jako uplna sranda ?
t.
Dne 08.09.2024 v 17:07 Pavel Kořenský napsal(a):
> Asi mám jiný YouTube, protože na tento dotaz mi to vrací (první tři videa):
>
> 1. Youtuber (evidentně fanoušek EV) radostně blábolí o tom, že na
> sídlištích vyrostou nabíjecí místa se solárními panely a že se bude
> nabíjet ze sloupů veřejného osvětlení. Ovšem to bude všechno v budoucnu,
> nejspíš v pětiletce páté (jak o tom byla kdysi dávno jedna básnička).
> 2. Youtuber zpovídá mluvčí z PRE, která popisuje dlouhodobou koncepci
> toho, že na sídlištních trafostanicích budou prozatím dva wallboxy a v
> budoucnu i čtyři. A že by časem mohly přibýt i ty trafostanice tak, že
> co pár stovek metrů, to jedna trafostanice (tedy čtyři nabíjecí místa
> každých pár set metrů). Ale že někde bude problém, protože není kde ty
> trafačky postavit, zejména na starších sídlištích (tedy víceméně na všech).
> 3. Youtuber zkouší nabíjet svůj EV z okna bytu pomocí několika
> prodlužovaček.
>
> Celkem mně to nepřesvědčilo o tom, že "EV do každé rodiny" je
> životaschopný projekt. :)
>
> Zdraví PavelK
>
> Dne 08.09.2024 v 16:45 AZE napsal(a):
>> Zkusil jsem zadat “ev na sídlišti”:
>> https://www.youtube.com/results?search_query=ev+na+s%C3%ADdli%C5%A1ti
>> *From:* Pavel Kořenský <mailto:pavel.korensky na dator3.cz>
>> *Sent:* Sunday, September 08, 2024 2:20 PM
>> *To:* hw-list na list.hw.cz
>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>> Tak ono je s tím autíčkem na baterky víc problémů.
>> Namátkou třeba to, že zejména ve městech nemá každý dům s garáží, aby
>> si mohl auto dobíjet ze zásuvky. Ve vnitřním městě (nejen v Praze)
>> nebo na sídlištích je to docela velký problém.
>> Nebo i když někdo má garážové stání, nemá třeba tu zásuvku. To je
>> případ třeba naší SVJ, kde máme tři domy, v každém 10 bytů a na
>> společné zahradě je dvoupodlažní garážová hala ve které je cca. 76
>> garážových stání. Na každém podlaží garážové haly jsou myslím dvě
>> zásuvky původně určené snad pro zapnutí průmyslového vysavače/čističe
>> podlahy.
>> Kdybychom chtěli předělat halu na nabíjení elektromobilů, tak bychom
>> museli udělat kompletně nové rozvody, elektroměr pro každé stání
>> zvlášť (dosud se elektřina platí tak, že se rozpočítá spotřeba haly
>> podle toho kolik má kdo stání, protože elektřina napájí jen osvětlení
>> a trochu proudu se spotřebuje při úklidu 2x ročně) a musela by se
>> udělat komplet nová přípojka elektřiny, dimensovaná na patřičné
>> odběry. Náklady předběžně odhadnuté někde kolem 2 milionů. Vlastně asi
>> spíš víc, protože odhad nákladů jsme si nechávali dělat někdy před
>> šesti či sedmi lety.
>> FVE panely bohužel neunese střecha a baterie by nebylo kam dát,
>> protože garážová hala stojí přesně v rohu pozemku a z dalších dvou
>> stran je vjezd do haly na straně jedné a společná zahrada na straně
>> druhé. A aby té legrace nebylo málo, tak množina majitelů bytů/zahrady
>> a množina majitelů garážových stání není totožná (garážová stání mají
>> koupená i lidé, kteří tu nemají koupené byty a naopak, někteří lidé
>> kteří mají byt nemají garážové stání). A kdyby se mělo k hale něco
>> přistavovat a tím zmenšit zahradu, je na to třeba souhlas všech
>> majitelů bytů a to je neprůchodné.
>> Zdraví PavelK
>>
>> Dne 08.09.2024 v 13:41 Jan Půhoný napsal(a):
>>> Tak spatne to nebude. Me prijde, ze vetsina lidi, co nejvic nadava na
>>> EV ujede sotva 500km za mesic. Prave pro ne je to idealni. Uz si
>>> konecne vsichni uvedomte, ze fakt nemusite nabijet kazdy den a
>>> opravdu nemusite mit FVE. Kazde auto se pres noc nabije z obycejne
>>> zasuvky. Neni podminkou auto nabijet kazdy den. Kolik procent lidi,
>>> co ma auto ujede vic nez 500 nebo 1000km mesicne? I kdyz budou
>>> nabijet na nejdrazsim stojanu, porad to je levnejsi nez nafta.
>>> HP
>>> ne 8. 9. 2024 v 10:51 odesílatel ajtservis <info na ajtservis.cz> napsal:
>>>
>>> jestli tohle napasal skutecne kolega Zaruba a ne AI, tak to musi byt
>>> ironie :-)
>>> vsechny ty "snadne" veci jsou pro bezne ziti v populaci
>>> zastoupeny max.
>>> par procenty. zbytek, 9x% lidi si muze max. trhnout nohou a v ramci
>>> zelene solidarity to tem par procentum pomoc zadotovat.
>>> t.
>>>
>>> Dne 08.09.2024 v 10:27 Martin Záruba napsal(a):
>>> > Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o baterie).
>>> > Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným
>>> palivem.
>>> > Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí
>>> nebíjení doma,
>>> > v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně
>>> parkovat,
>>> > není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela malým
>>> > proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A
>>> pokud
>>> > pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi
>>> jedno jakým.
>>> >
>>> > Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
>>> >
>>> > Martin Záruba
>>> >
>>> > Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
>>> >> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než
>>> BEV už
>>> >> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
>>> >> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a
>>> anody, to
>>> >> možná časem dozná změny).
>>> >> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v
>>> tradičním
>>> >> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční
>>> princip
>>> >> nabíjení za jízdy.
>>> >> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková variace na
>>> >> kapalné palivo.
>>> >>
>>> >> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
>>> >> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že
>>> to nějaké
>>> >> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
>>> >> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238
>>> jsou k
>>> >> dispozici mraky za směšné peníze.
>>> >> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho
>>> odvozená
>>> >> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
>>> >> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
>>> >>
>>> >> PL
>>> >>
>>> >> *******************
>>> >>
>>> >> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
>>> >>> Což o to, o tom spor nevedu.
>>> >>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů
>>> - tedy
>>> >>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že
>>> vyfukováním
>>> >>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
>>> >>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se
>>> vrátí ke
>>> >>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
>>> >>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a
>>> nevláčet
>>> >>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli
>>> s tím
>>> >>> děti jako já, když jsem byl malý.
>>> >>>
>>> >>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi
>>> generování
>>> >>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
>>> >>>
>>> >>> Zdraví PavelK
>>> >>>
>>> >>>
>>> >>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
>>> >>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj
>>> nasazení BEV
>>> >>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
>>> >>>> ;-)
>>> >>>>
>>> >>>> PL
>>> >>>>
>>> >>>> *******************
>>> >>>>
>>> >>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
>>> >>>>> Zdravím,
>>> >>>>>
>>> >>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s autíčkama na
>>> >>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem,
>>> nebudeme muset
>>> >>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
>>> >>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním
>>> >>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou.
>>> Těch
>>> >>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem
>>> >>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
>>> >>>>>
>>> >>>>> Zdraví PavelK
>>> >>>>>
>>> >>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
>>> >>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro
>>> kyslík,
>>> >>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když
>>> menší.
>>> >>>>>> aze
>>> >>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
>>> >>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
>>> >>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>> >>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>> >>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako elektricka
>>> >>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta
>>> dostane
>>> >>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby
>>> baterky,
>>> >>>>>> kym sa dostane do auta.
>>> >>>>>> miro
>>> >>>>>>
>>> >>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra
>>> 2024 napísal:
>>> >>>>>>
>>> >>>>>> Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu,
>>> která bude
>>> >>>>>> časem opuštěna.
>>> >>>>>> P.
>>> >>>>>>
>>> >>>>>>
>>> >>>>>> Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
>>> >>>>>> > Snad v pátek snesete menší obrázek.
>>> >>>>>> >
>>> >>>>>> > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v
>>> dopravě.
>>> >>>>>> > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony,
>>> lokomotivy).
>>> >>>>>> >
>>> >>>>>> > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
>>> >>>>>> > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek,
>>> věnují
>>> >>>>>> se tomu dlouho.
>>> >>>>>> > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná tragédie.
>>> >>>>>> > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i
>>> v autech
>>> >>>>>> na vodík?
>>> >>>>>> >
>>> >>>>>> > PL
>>> >>>>>>
>>> >>>>
>>> >>>>
>>> >>>> _______________________________________________
>>> >>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> <http://bywww.HW.cz>
>>> >>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> >>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>> >>>
>>> >>>
>>> >>>
>>> >>> _______________________________________________
>>> >>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> <http://bywww.HW.cz>
>>> >>> Hw-list na list.hw.cz
>>> >>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>> >>
>>> >>
>>> >> _______________________________________________
>>> >> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> <http://bywww.HW.cz>
>>> >> Hw-list na list.hw.cz
>>> >> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>> >
>>> > _______________________________________________
>>> > HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> > Hw-list na list.hw.cz
>>> > http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>> >
>>>
>>> --
>>> AJT SERVIS s.r.o.
>>>
>>> Oparno 65
>>> Lovosice
>>> 410 02
>>>
>>> ICO:04203879
>>> DIC:CZ04203879
>>>
>>> email:
>>> info na ajtservis.cz
>>>
>>> tel.
>>> 777 584 558
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> ------------------------------------------------------------------------
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
Další informace o konferenci Hw-list