Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík

Petr Labaj labaj na volny.cz
Neděle Září 8 15:22:18 CEST 2024


V textu, reakce na víc postů.

Dne 8.9.2024 v 9:53 Jindrich Fucik napsal(a):
> Věřím v pochopení vyměňování baterek. Dá se s ním řešit spoustu 
> zajímavých věcí. Například swap station která má nějakou volnou 
> kapacitu jí může použít k "vyrovnávání sítě". Nebo, chcete-li, na 
> bohatnutí na tom, že někdy jsou záporné spotové ceny.

Bojím se, že tak to nedopadne. Časové okno příležitosti na zavedení 
něčeho takového možná bylo na začátku elektromobility, kdyby na to 
vznikl nějaký pružný standard.
Ale dneska se baterky staly konstrukční součástí auto a jejich řešení se 
stalo předmětem konkurenčního boje. Takže do nějaké unifikace přes více 
značek asi dneska nikdo nepůjde.
To by musela nějakou silou medvědí a brutálním tlakem prosadit nějaká 
fakt mocná organizace typu EU. A v to nevěřím, lobbisti by jim to 
rozmluvili.
Navíc vzhledem k pokroku v baterkách je nabíjecí doba čím dál tím menším 
problémem.

***************

Dne 8.9.2024 v 10:27 Martin Záruba napsal(a):
>
> Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o baterie). 
> Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným palivem. 
> Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí nebíjení 
> doma, v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně 
> parkovat, není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela 
> malým proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A 
> pokud pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi 
> jedno jakým.
>
> Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.

Souhlas. Dokonce si myslím, že ten požadavek na dojezd 1000km je až 
zbytečně přepálený.
Myslím, že není moc scénářů, kdy by dojezd BEV kolem 500km někoho nějak 
výrazně omezoval. Zejména s tím, jak se bude dál rozvíjet nabíjecí 
infrastruktura.
A vyšší dojezd auto značně prodražuje a taky zvyšuje hmotnost. A bude to 
tak i když se bateriové technologie zlepší. Pořád 2x větší baterka bude 
stát zhruba 2x tolik a bude vážit 2x tolik.

***************

Dne 8.9.2024 v 10:42 hw na prelude.cz napsal(a):
>
> Je pěkné, tak se dají všechny problémy EV jednoduše vyřešit. OK, mám 
> domek, takže si k němu snadno pořídím fotovoltaiku, jsou to "jenom" 
> peníze a nechci slevu zadarmo... Jedu do práce, kde nám zaměstnavatel 
> od města pronajal parkovací plácek kdesi pod stromy. Teď po něm budu 
> ještě chtít, aby tam přivedl nějaké kabely, protože si tam chci 
> nabíjet (samozřejmě za jeho peníze, protože její elektrika teče že 
> zdi). Takže všechno je růžové, jen ten dojezd nad tisíc... No dobře, 
> zůstanu u benzínu a nafty, to je pro mne o dost levnější, než "zadarmo".

Myslím, že do budoucna se nabíjení v práci stane běžným a žádaným 
firemním benefitem.
Když před nějakými roky stál mobil raketu a měli ho jenom vysocí 
manageři na machrování - uměl si někdo v té době představit, že dneska 
bude mobil od zaměstnavatele brán skoro jako povinnost, nad kterou se už 
ani nepřemýšlí a každý ji bere jako samozřejmost?
Nebo že by ještě nedávno někdo přemýšlel nad tím, že dneska se jako 
poměrně běžné bere vybavení pro pohodlí zaměstnanců? Klimatizace například.
Docela věřím v instalaci car-portů s nabíjením, což bude mít vícenásobné 
benefity. Nejen elektrika, ale i nerozžhavené auto v létě nebo naopak v 
zimě nezapadané sněhem atd.

Ježdění na fosil bude asi do budoucna penalizováno, řekl bych. Jednak 
zvýšením ceny paliva. Pro začátek emisními povolenkami, později povinným 
přimícháváním e-fuel, které bude pekelně drahé.
A zřejmě budou vznikat i omezení organizační. Tedy zákaz vjezdu 
spalováků do center měst, nebo jejich výrazné finanční či jiné zatížení.

***************

Dne 8.9.2024 v 12:05 Pavel Hudeček napsal(a):
> Podle mě je (a minimálně nějakou dobu bude) snaha o 100% náhradu 
> kravina. Správné řešení vidím v kombinaci obou technologií.
>
> Navíc do těch spalováků se dá lejt biopalivo, nejlíp získané z 
> mastného GM žabince, ten už je, stačí jen ve jménu ochrany klimatu 
> vyhnat anti-GMO z EU. Žabinec jako energetická plodina má další 
> výhodu, že může z řek odebírat dusík a fosfor, čímž se eliminujou 
> sinice a další nežádoucí organizmy rozsoucí za nadbytku živin. A ani 
> obyčejnej žabinec není k zahození, dá se po usušení sluncem pálit v 
> elektrárně. Je to v podstatě jediná rostlina nemikroskopických 
> rozměrů, která má řádově vyšší účinnost převodu solární energie na 
> biomasu. Hlavní důvody jsou dva: Využije se celá rostlina + minimální 
> režijní spotřeba energie, protože se majoritně množí vegetativně a 
> dozrává v řádu dní, místo měsíců až let. A pak je tu snadnost získání. 
> Voda to prostě donese k extraktoru u výpusti. Žádný dřevorubci, 
> kombajny, setí, orání, hnojení. Nic. Cena hnojení záporná:-)
>
> Máme 8 přehrad nad 1000 km^2, v součtu asi 14000 km^2. Na 1 km^2 nám 
> za rok dopadne 1 TWh. Jestli se využije 1%, je to 10 GWh. Kdy z těch 
> 14000 žabinec pokreje 10 %, je to 14 TWh. To asi 20 % současné 
> produkce elektřiny v ČR a v ročním průměru 38 GW kontinuálního výkonu. 
> Z části se udělá biopalivo, z části elelktřina. Ta elektrická část se 
> klidně může přes léto jen hromadit a spalovat až v zimě.
>
> Tzn. tam kde mají ve městě v rodině víc než jedno auto, je jedno z 
> nich spalovák  a ostatní levné EV bez požadavku na velký dojezd. 
> Jestliže já najezdím za den 10-20 km na koloběžce, auto při stejném 
> použití musí ujet max 2-3x víc, to máme 20-60 km. Dojezd 120 znamená 
> 2-6x rezervu a umožňuje se pohybovat v rozsahu SOC kde má baterka 
> velkou životnost. 120 km je při 0,1-0,3 kWh/km 12-36 kWh. Jestliže se 
> běžně využije 2-6x míň, tak se dá většinou v pohodě nabíjet doma přez 
> noc, bez speciální infrastruktury. Prostě prodlužka z okna:-)
>
> Až jestli se těm Japoncům podaří uvést do praxe baterku co má 0,8 kWh 
> na kg a nabíjení 10C, tak teprve začne dávat smysl dnes prosazované 
> kompletní nahrazení spalováků EV.
>
> Na vodík v dopravě taky nevěřím:-)
> Ale může 100% nahradit zemní plyn pro stacionární využití. Pak by 
> kondenzační kotel vůbec neměl komín:-) Přechod je usnadněn tím, že 
> rozvody plynu jsou často z doby svítiplynu, kde vodík byl významnou 
> složkou, takže jsou H2-ready:-)

To s tím žabincem je zajímavá myšlenka. Zatím se myslím o podobných 
organismech uvažovalo jen ve slané vodě. Ale ono by to opravdu asi šlo 
pěstovat i na sladké vodě.
A ta likvidace dusíku a fosforu z vody zní dobře.
Ale technicky/biologicky to domyslet neumím.

Že kondenzační kotle na H2 nebudou potřebovat komín mi nedošlo. Ale 
vlastně je to pravda.
Ovšem v praxi se k tomu stejně asi komíny stavět budou, protože pak tam 
můžu pustit i metan. A komín pro kondenzační kotel je levná a snadná 
věc. Je to takové větší Lego.

Ke 100% náhradě opravdu asi hned tak nedojde. Ale dovedu si představit, 
že v centrech měst to tak bude.
Kdo chce do centra, tak na elektriku/vodík nebo vlastní svaly. Osobní 
spalováky zůstanou zaparkované na obvodech měst, nákladní doprava se 
holt přeloží. Pokud je na návěsu, tak přehodit návěs na elektrický tahač 
je otázka chvilky. Pokud je to malá dodávka, tak tu zase přeložit taky 
není nic neřešitelného.

PL


Další informace o konferenci Hw-list