Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Září 8 12:05:17 CEST 2024


Podle mě je (a minimálně nějakou dobu bude) snaha o 100% náhradu 
kravina. Správné řešení vidím v kombinaci obou technologií.

Navíc do těch spalováků se dá lejt biopalivo, nejlíp získané z mastného 
GM žabince, ten už je, stačí jen ve jménu ochrany klimatu vyhnat 
anti-GMO z EU. Žabinec jako energetická plodina má další výhodu, že může 
z řek odebírat dusík a fosfor, čímž se eliminujou sinice a další 
nežádoucí organizmy rozsoucí za nadbytku živin. A ani obyčejnej žabinec 
není k zahození, dá se po usušení sluncem pálit v elektrárně. Je to v 
podstatě jediná rostlina nemikroskopických rozměrů, která má řádově 
vyšší účinnost převodu solární energie na biomasu. Hlavní důvody jsou 
dva: Využije se celá rostlina + minimální režijní spotřeba energie, 
protože se majoritně množí vegetativně a dozrává v řádu dní, místo 
měsíců až let. A pak je tu snadnost získání. Voda to prostě donese k 
extraktoru u výpusti. Žádný dřevorubci, kombajny, setí, orání, hnojení. 
Nic. Cena hnojení záporná:-)

Máme 8 přehrad nad 1000 km^2, v součtu asi 14000 km^2. Na 1 km^2 nám za 
rok dopadne 1 TWh. Jestli se využije 1%, je to 10 GWh. Kdy z těch 14000 
žabinec pokreje 10 %, je to 14 TWh. To asi 20 % současné produkce 
elektřiny v ČR a v ročním průměru 38 GW kontinuálního výkonu. Z části se 
udělá biopalivo, z části elelktřina. Ta elektrická část se klidně může 
přes léto jen hromadit a spalovat až v zimě.

Tzn. tam kde mají ve městě v rodině víc než jedno auto, je jedno z nich 
spalovák  a ostatní levné EV bez požadavku na velký dojezd. Jestliže já 
najezdím za den 10-20 km na koloběžce, auto při stejném použití musí 
ujet max 2-3x víc, to máme 20-60 km. Dojezd 120 znamená 2-6x rezervu a 
umožňuje se pohybovat v rozsahu SOC kde má baterka velkou životnost. 120 
km je při 0,1-0,3 kWh/km 12-36 kWh. Jestliže se běžně využije 2-6x míň, 
tak se dá většinou v pohodě nabíjet doma přez noc, bez speciální 
infrastruktury. Prostě prodlužka z okna:-)

Až jestli se těm Japoncům podaří uvést do praxe baterku co má 0,8 kWh na 
kg a nabíjení 10C, tak teprve začne dávat smysl dnes prosazované 
kompletní nahrazení spalováků EV.

Na vodík v dopravě taky nevěřím:-)
Ale může 100% nahradit zemní plyn pro stacionární využití. Pak by 
kondenzační kotel vůbec neměl komín:-) Přechod je usnadněn tím, že 
rozvody plynu jsou často z doby svítiplynu, kde vodík byl významnou 
složkou, takže jsou H2-ready:-)

PH

Dne 08.09.2024 v 10:42 hw na prelude.cz napsal(a):
> Je pěkné, tak se dají všechny problémy EV jednoduše vyřešit. OK, mám domek, takže si k němu snadno pořídím fotovoltaiku, jsou to "jenom" peníze a nechci slevu zadarmo...
> Jedu do práce, kde nám zaměstnavatel od města pronajal parkovací plácek kdesi pod stromy. Teď po něm budu ještě chtít, aby tam přivedl nějaké kabely, protože si tam chci nabíjet (samozřejmě za jeho peníze, protože její elektrika teče že zdi).
> Takže všechno je růžové, jen ten dojezd nad tisíc...
> No dobře, zůstanu u benzínu a nafty, to je pro mne o dost levnější, než "zadarmo".
>
> Pavel Kutina
>
> -----Original Message-----
> From: "Martin Záruba" <swz na volny.cz>
> To: hw-list na list.hw.cz
> Sent: ne, 08 zář 2024 10:28
> Subject: Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>
> Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o baterie).
> Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným palivem.
> Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí nebíjení doma,
> v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně parkovat,
> není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela malým
> proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A pokud
> pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi jedno jakým.
>
> Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
>
> Martin Záruba
>
> Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
>> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než BEV už
>> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
>> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a anody, to
>> možná časem dozná změny).
>> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v tradičním
>> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční princip
>> nabíjení za jízdy.
>> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková variace na
>> kapalné palivo.
>>
>> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
>> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že to nějaké
>> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
>> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238 jsou k
>> dispozici mraky za směšné peníze.
>> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho odvozená
>> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
>> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
>>
>> PL
>>
>> *******************
>>
>> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
>>> Což o to, o tom spor nevedu.
>>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů - tedy
>>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že vyfukováním
>>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
>>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se vrátí ke
>>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
>>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a nevláčet
>>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli s tím
>>> děti jako já, když jsem byl malý.
>>>
>>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi generování
>>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
>>>
>>> Zdraví PavelK
>>>
>>>
>>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
>>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj nasazení BEV
>>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
>>>> ;-)
>>>>
>>>> PL
>>>>
>>>> *******************
>>>>
>>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>>> Zdravím,
>>>>>
>>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s autíčkama na
>>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem, nebudeme muset
>>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
>>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním
>>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou. Těch
>>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem
>>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
>>>>>
>>>>> Zdraví PavelK
>>>>>
>>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
>>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro kyslík,
>>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když menší.
>>>>>> aze
>>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
>>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
>>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako elektricka
>>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta dostane
>>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby baterky,
>>>>>> kym sa dostane do auta.
>>>>>> miro
>>>>>>
>>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra 2024 napísal:
>>>>>>
>>>>>>      Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu, která bude
>>>>>>      časem opuštěna.
>>>>>>      P.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>      Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
>>>>>>      > Snad v pátek snesete menší obrázek.
>>>>>>      >
>>>>>>      > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v dopravě.
>>>>>>      > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony, lokomotivy).
>>>>>>      >
>>>>>>      > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
>>>>>>      > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek, věnují
>>>>>>      se tomu dlouho.
>>>>>>      > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná tragédie.
>>>>>>      > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i v autech
>>>>>>      na vodík?


Další informace o konferenci Hw-list