Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
Martin Záruba
swz na volny.cz
Neděle Září 8 10:27:42 CEST 2024
Ono to možná nebude ani tak kritické (myslím pokud jde o baterie).
Jakmile dojezd překročí 1000 km, je to srovnatelné s jiným palivem.
Pokud bydlíte v domečku, máte FVE a moc nejezdíte, stačí nebíjení doma,
v létě zadarmo. Pokud jezdíte do práce někam, kde jde rozumně parkovat,
není problém, aby po celou dobu, co pracujete se auto docela malým
proudem nabíjelo ať už z podnikové FVE nebo z jiného zdroje. A pokud
pracujete někde, kam rozumně nejde dojet osobním autem, je asi jedno jakým.
Takže zbyl problém nabíjení při cestě na velkou vzdálenost.
Martin Záruba
Dne 8.9.2024 v 0:35 Petr Labaj napsal(a):
> Myslím, že spalovák s 11x vyšším počtem pohyblivých dílů než BEV už
> později nikdo (mimo speciální aplikace) reinkarnovat nebude.
> Věřím na baterky solid-state (bez ohledu na složení katody a anody, to
> možná časem dozná změny).
> Věřím na výrazný rozvoj nabíjecí infrastruktury. Ať už v tradičním
> smyslu slova, nebo třeba někdo vymyslí nějaký opravdu funkční princip
> nabíjení za jízdy.
> Zajímavé by byly průtočné baterie, což by byla taková variace na
> kapalné palivo.
>
> A když jste zmínil tu fúzi, tak té taky nevěřím.
> Realizační problémy jsou a zřejmě vždy budou tak strašné, že to nějaké
> "palivo zdarma" prostě nevyváží.
> Současné rychlé reaktory taky mají palivo skoro zdarma, U238 jsou k
> dispozici mraky za směšné peníze.
> Ale i tuto technologii zabíjí realizační problémy a z toho odvozená
> příliš vysoká a nekonkurenceschopná cena výsledné elektřiny.
> A to jsou ty problému o nějaký řád menší než u fúze.
>
> PL
>
> *******************
>
> Dne 8.9.2024 v 0:04 Pavel Kořenský napsal(a):
>> Což o to, o tom spor nevedu.
>> Akorát jsem přesvědčený, že se časem (a po utracení X bilionů - tedy
>> X * 10^12 dolarů/euro) ukáže, že je to slepá cesta a že vyfukováním
>> tabákového kouře do vody zlato nevzniká.
>> A pak lidé baterky pro pohon vozidel zavrhnou a pokorně se vrátí ke
>> spalovacímu motoru. Ne na fosilní paliva, ale právě na vodík.
>> Nebo někdo vymyslí, jak si brát proud přímo ze silnice a nevláčet
>> těžkou baterku. Kdysi dávno se tomu říkalo autodráha a hráli s tím
>> děti jako já, když jsem byl malý.
>>
>> Leda by někdo vymyslel studenou fůzi nebo nějaké sci-fi generování
>> elektrického proudu křížením kvantových polí. :)
>>
>> Zdraví PavelK
>>
>>
>> Dne 07.09.2024 v 23:55 Petr Labaj napsal(a):
>>> Klidně s Vámi uzavřu notářsky ověřenou sázku, že rozvoj nasazení BEV
>>> bude probíhat násobně rychleji než u nasazení H2 aut.
>>> ;-)
>>>
>>> PL
>>>
>>> *******************
>>>
>>> Dne 7.9.2024 v 23:50 Pavel Kořenský napsal(a):
>>>> Zdravím,
>>>>
>>>> můj skromný odhad je, že až se lidstvo vyblbne s autíčkama na
>>>> baterky a peníze se začnou investovat jiným směrem, nebudeme muset
>>>> na vývoj vodíkového spalovacího motoru čekat moc dlouho.
>>>> Ať už to bude nějaká variace na klasický motor s vnitřním
>>>> spalováním nebo třeba turbina s atmosférickou převodovkou. Těch
>>>> prototypů z posledních let je dost a technologie je časem
>>>> prověřená. Tedy až na uskladnění a rozvod kapalného vodíku.
>>>>
>>>> Zdraví PavelK
>>>>
>>>> Dne 07.09.2024 v 22:32 AZE napsal(a):
>>>>> Ano. A také proces výroby palivových článků, filtrů pro kyslík,
>>>>> tlakových nádob a i těch baterií, ty tam jsou také, i když menší.
>>>>> aze
>>>>> *From:* Miroslav Šinko <mailto:sinkomiro na gmail.com>
>>>>> *Sent:* Saturday, September 07, 2024 10:14 PM
>>>>> *To:* HW-news <mailto:hw-list na list.hw.cz>
>>>>> *Subject:* Re: [OT] Elektromobil vs. auto na vodík
>>>>> Tiez vidim v povodnom obrazku ucelovu skratku ako elektricka
>>>>> energia ide rovno do auta, oproti okluke, ako sa do auta dostane
>>>>> vodik. Spravodlivo by bolo treba dokreslit proces vyroby baterky,
>>>>> kym sa dostane do auta.
>>>>> miro
>>>>>
>>>>> Používateľ d.petr <d.petr na post.cz> sobota 7. septembra 2024 napísal:
>>>>>
>>>>> Já naopak považuji baterková auta za slepou cestu, která bude
>>>>> časem opuštěna.
>>>>> P.
>>>>>
>>>>>
>>>>> Petr Labaj napsal(a) dne 06. 09. 24 v 22:13:
>>>>> > Snad v pátek snesete menší obrázek.
>>>>> >
>>>>> > Jsem dlouhodobě velkým skeptikem kolem využití H2 v dopravě.
>>>>> > V individuální úplně, ale i v těžké (kamiony, lokomotivy).
>>>>> >
>>>>> > Na solárnickém fóru se objevil tenhle pěkný obrázek.
>>>>> > U vymazlené Toyoty je to celkem očekávaný výsledek, věnují
>>>>> se tomu dlouho.
>>>>> > Ale u toho BMW mi to naopak přijde jako úplná tragédie.
>>>>> > Že by Evropa zaspala nejen v elektromobilech, ale i v autech
>>>>> na vodík?
>>>>> >
>>>>> > PL
>>>>>
>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240908/97f6d670/attachment-0001.htm>
Další informace o konferenci Hw-list