[OT] Plasty odolné proti UV

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Květen 30 23:28:50 CEST 2024

Dělal jsem dneska na střeše a vzpomněl jsem si na vlákno o
rozpadajících-se špuntech PET flašek.
To vlákno mělo nesmyslný název "Farnell", tak jsem udělal nové.

Jsem velkým příznivcem konstrukční školy Pat&Mat. Tedy konstruovat z
toho, co je zrovna po ruce.
V roce 2010 jsem si svépomocí nainstaloval kondenzační kotel. Odkouření
se tam dělá z plastu. Je na to systém poloprůhledných bílých PE trubek o
průměru 80mm (dost drahé).
Nechtěl jsem kupovat speciální komínek, který byl hodně drahý. Tak jsem
jednoduše tu PE trubku vytáhl 1/2 metru nad střechu a tím vznikl komín.
Jenže když jsem šel po asi 3 letech čistit komín, tak ta trubka se v
ruce rozpadala na kousky.

Má to hloupý průměr 80mm, jiný než obvyklé instalační trubky.
Koupil jsem hnědou PVC trubku, která je určená pro dešťové svody. Má
75mm. Tak jsem ji trochu přidal na průměru omotáním izolepou, a natlačil
ji do té originální 80mm trubky.
No a dalších 12 letech je ten komínek jako nový, naprosto netknutý.

Poučení: tvrzené PE na slunko ne, ale PVC naopak ano. Tady asi je navíc
i nějaký UV blokátor, ale protože se z PVC dělají plastová okna, tak to
bude asi na UV ten správný materiál.
Mimochodem kdybych znovu dělal nějaké odkouření pro kondenzační kotel,
udělám ho celé z toho mnohem levnějšího PVC systému 75mm.

Pak jsem potřeboval udělat nějak vstup mnoha anténních kabelů skrz střechu.
Tak jsem udělal obrácené J a použil šedé odpadní trubky systému HT o
průměru 50mm. Dělají se od 32 do asi 150mm.
Je to polypropylén. Jsou těsněné břitovým těsněním, takže spoje je
rozebiratelný.
Mám to na střeše asi 15 roků, a pořád to drží.

Poučení: PP na slunku drží.
A protože se dělají třeba nátrubky a záslepky, tak se z toho dá
poskládat za pár korun 32mm pouzdro, které by se zřejmě docela dobře
dalo použít na ten maják.
Není tedy průhledné, ale to je možná dobře, aspoň vevnitř nebudou
komponenty trpět UV zářením.

Pro zahradní aplikace používám hojně PET flašky na všechny možné
způsoby. Mám na nich klasická víčka, ale ta starší vysoká, co se dneska
už tak moc nevyskytují.
Mívám je na zahradě několik let, ale ještě se mi nestalo, že by to víčko
nějak degradovalo.
Že by to bylo tím, že jsou to ještě staré poctivé špunty a ne nějaké
nové z recyklátu?

PL