Re: Step-down a proč to tak je?

Martin Záruba swz na volny.cz
Čtvrtek Květen 30 15:25:07 CEST 2024

Tomu rozumím, ale možná si to špatně vysvětluji a nebo to, co ukazuje
osciloskop je nesmysl.

V posledním obrázku v okamžiku, kdy se tranzistor začne zavírat, je
vidět, že napětí na S začne klesat. To je logické. Jenže proud cívkou
neklesá. Teprve až od toho druhého zlomu, kdy napětí začne klesat
rychle. Pochopitelně o nic nejde, jen bych rád přišel nato, jak je to
možné? Pokud napětí na cívce klesá, měl by klesat i proud.

Ty zákmity okolo nuly na červené křivce napětí na S jsou zjevně
způsobeny indukčností přivodů k shotkyho diodě D3. Zkusil jsem dát dvě
paralelně a zákmity se zmenšily. Ale na účinnost to asi moc vliv nemá.

Ještě by mě zajímal Váš názor na tuto skutečnost:

Pokud při stejné době rozepnutí mosfetu použiji větší indukčnost, proud
neklesne do nuly a naopak proud při vypnutí mosfetu se zmenší. Ale budou
větší ztráty v cívce.

Pokud indukčnost zmenším, dojde ke stavu, že před novým sepnutím mosfetu
začne napětí na S stoupat, až převýší napětí na výstupu a cívkou začne
protékat proud obráceně a nastane několik tlumených kmitů. Ale kam teče?
Shotkyho dioda je zavřená a mosfet taky. Takže jedině přes substrátovou
diodu zpátky do zdroje. No a v tomto případě zřejmě klesnou ztráty v
cívce a protože se zkrátí poměr doby, kdy teče a neteče proud shotkyho
diodou D3, klesnou i ztráty v ní, což jsou zřejmě největší ztráty
celeého obvodu. Přesto se mi tento stav moc nelíbí, protože energie,
kterou vyvolala tlumené kmity se ztratí.

JAký režim bude mít nejlepší účinnost?

Martin Záruba