Step-down a proč to tak je?

Martin Záruba swz na volny.cz
Čtvrtek Květen 30 13:19:05 CEST 2024

Mám FVE, kde mám dva 40V panely ve stringu. Chci postevit carport, kde
střecha bude z panelů, ale všechny panely, které mají vhodné rozměry
dávají 33V. Dva ve stringu je málo, tři moc, i když by to fungovalo, je
to již moc mimo optimální bod. Nic, co by z cca 100 V měnilo na 80V jsem
ale nenašel. Tak chci pro ně udělat step-down, možna i s MPPT.

Mám zatím toto:

Budič IX2127 se mi velmi líbí, má hezky udělanou ochranu mosfetu pomocí
D1 a R2-R4. Pokud je mosfet sepnutý, je na anodě D1 proti jeho S cca
0.4V. To se R2/R3 vydělí na 0.1V a je přivedeno na CS. Pokud napětí v
sepnutém stavu mezi S a D stoupne na cca 0.5V , stoupne i na anodě D1 a
vstup CS do 100nS ukončí buzení tranzistoru. Trápil jsem to a funguje to
velmi dobře.

Napětí na S mosfetu a proud cívkou vypadají takto:

Pokud zvětším oblast vypnutí mosfetu, vypadá to takto:

Funguje to dobře, tranzistor je studený, víc hřeje D3, ale mě by
zajímalo, proč při vypnutí, napětí na S nejprve klesá pomaleji a také
proud cívkou se nemění a teprve asi za 100nS začne klesat rychle a proud
cívkou klesá. Při sepnutí je to podobné. Napětí rychle stoupne na cca
70% a pak stoupá pomaleji a teprve nyní začne proud cívkou stoupat. Co
způsobuje vznik těch pomalejších úseků. Určitě ne budič, ty pulzy na HO
jsou téměř dokonalé.

--

Martin Záruba