Spojovani stringu FVE

Petr Zapadlo zapik na email.cz
Pondělí Květen 20 10:54:12 CEST 2024


Ne, zastínění snižuje proud, ale napětí zůstává prakticky stejné.

Petr

Dne 20. 05. 24 v 10:32 Jan Půhoný napsal(a):
> Díky za reakce. Asi se není čeho bát, až to bude na střeše, tak to 
> změřím. Každý string bude mít samozřejmě svůj DC odpojovač a pojistky.
>
> Ještě mě ale napadá, že ten východní směr bude možná trochu zastíněný 
> od komína. Ne ráno, ale v poledne. Může to být problém?
>
> Díky za názory.
>
> HP
>
>
> po 20. 5. 2024 v 3:07 odesílatel Petr Labaj <labaj na volny.cz> napsal:
>
>     Ano. Pokud všechno funguje jak má, tak jsou tam asi k ničemu.
>     Nakonec pojistky jsou tam taky celkem zbytečné. ;-)
>
>     Jak jsem psal: kdybych spojoval 2 stringy paralelně, tak aby asi
>     to 0.1%
>     výkonu obětoval.
>
>     PL
>
>     *******************
>
>     Dne 20.5.2024 v 2:03 Vláďa Anděl napsal(a):
>     > Už se to tady jednou probíralo a trochu jsem o tom pak přemýšlel. V
>     > podstatě myslím, že jsou tam ty diody zbytečné, pokud ty dva
>     paralelní
>     > stringy budou ze stejných panelů a bude jich tam stejný počet.
>     > Vidím to asi takhle, ale třeba se i mýlím.
>     > Fotodiodu si rozdělme na diodu a zdroj fotoproudu. Pokud je
>     fotodioda
>     > naprázdno, fotoproud se bude uzavírat přes přechod té diody. Bod
>     > maximálního výkonu je kompromis mezi poklesem proudu, který způsobí
>     > vodivý proud diody a poklesem napětí a tedy i výkonu proudového
>     zdroje
>     > tak, aby se vodivý proud diody příliš neuplatňoval. Nevím, jak
>     je to u
>     > FV panelů, ale přechody u bipolárních tranzistorů se často chovají
>     > tak, že poklesem napětí o 100 mV klesne proud 10x. Takže ta
>     > charakteristika bude dost strmá.
>     > Pak máme u panelů teplotní závislost. Kombinace východ-západ je
>     > ideální. String, na který bude svítit, se taky ohřeje a napětí
>     na něm
>     > klesne. Potom ale ztrátový vodivý proud fotodiod druhého,
>     chladnějšího
>     > stringu klesne. Navíc i ten "neosvětlený" string nějaké rozptýlené
>     > světlo dostává a místo aby tomu druhému panelu proud ubíral,
>     může mu i
>     > přidat.
>     >
>     > Pokud máte pochybnosti, asi není nad to, změřit si to. Ale
>     myslím, že
>     > tam ty diody být nemusí.
>     >
>     > Anděl
>     >
>     > Dne 19.05.2024 v 18:17 Petr Labaj napsal(a):
>     >> Můj názor (bez znalosti Vaších reálií).
>     >>
>     >> Pokud to má vstup z panelů do 1000V, tak to bude zřejmě nějaká 3f
>     >> kombibedna.
>     >> Určitě má prostředky k tomu, aby si vzala ze vstupu jen takový
>     proud,
>     >> jaký zvládá.
>     >> Většina z nich to dělá.
>     >> Některé (ty hloupější) možná zrealizují omezení až na základě
>     >> generovaného výkonu, nikoli na základě vstupního proudu.
>     >> Ale to je asi spíš jen případ různých dělených instalací, kde je
>     >> vstupní měnič s MPPT jako samostatná škatule a neví nic o dění v
>     >> další části instalace.
>     >> Ale u novějších kombibeden bych si myslel, že i když na vstupu
>     bude
>     >> jakkoli tvrdý zdroj, tak si vezmou jen tolik, kolik snesou.
>     >> Což u Vás v praxi znamená, že zřejmě část výkonu nechají na střeše.
>     >>
>     >> Diody nebo nediody - o tom se vedou na solárních fórech velké
>     hádky.
>     >> Můj názor je, že u vysokonapěťových stringů, kde se nehraje na
>     žádné
>     >> ďábelské proudy a kde Uf diody představuje cca 1 promile napětí
>     >> stringu, bych tam diody dal.
>     >> Minimálně proto, že když se něco podělá na jednom stringu, tak ten
>     >> druhý to nebude napájet opačným proudem.
>     >> Nicméně není to fatální, takže se to dá zapojit i bez nich a
>     přidat
>     >> je až časem (pokud je zrovna nemáte v šuplíku).
>     >>
>     >> PL
>     >>
>     >> ********************
>     >>
>     >> Dne 19.5.2024 v 15:55 Jan Půhoný napsal(a):
>     >>> Zdravím,
>     >>>
>     >>> můžu beztrestně spojit dva stringy paralelně bez ničeho, bez
>     >>> nějakých oddělovacích diod? Max napětí stringů 561V, max proud
>     >>> jednoho stringu 7,8A. MPPT vstup měniče kam to chci dát má
>     maximálně
>     >>> 1000V a 12A. Může reálně dojít v provozu k překročení těch 12A?
>     >>> Chápu, že 7,8 + 7,8 není 12, ale řekl bych, že když jedno bude na
>     >>> východ a druhé na západ mohlo by to vyjít.
>     >>>
>     >>> Pocitově bych se toho nebál. Ale když to zadrátuju na střeše,
>     už to
>     >>> pak těžko budu měnit, tak se ptám raději předem :-)
>     >>>
>     >>> Díky,
>     >>>
>     >>> HP
>     >>
>     _______________________________________________
>     HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
>     Hw-list na list.hw.cz
>     http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240520/668ae6d5/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list