LC Pi filtr a jak na něj ?

Kořenský Pavel pavel.korensky na dator3.cz
Čtvrtek Květen 16 23:03:17 CEST 2024

Zdravím,

hrabu se tady v detailech toho mého bastlu toho 10MHz normálu.

Tak jak to běží teď jsou lokální oscilátor 10MHz a signál 1.25MHz z GPS navázané na tu 74HCT4046 tak nějak klasicky. Tzn. přes kondensátor 1uF, za ním je dělič 47k do +5 a 10k na zem. Vše funguje jak má.

 Kolega Valuch má v tom svém návrhu (tedy přesněji, v návrhu jeho diplomanta) zařazený navíc filtr:

[Pi filtr 1.25MHz]

Což je OK, protože oba vstupní signály v jeho řešení mají kmitočet 1.25 MHz.

Zařadit filtr je jistě dobré, aby se to nechytalo třeba na vyšší harmonickou. Jenže jak ten filtr přepočítat pro kmitočet 10 MHz ? Já se bez mučení přiznám, že tyhle věci jsem uměl kdysi dávno, ale nějak mi to vypadlo z hlavy.

Našel jsem si kalkulačku tohoto typu filtru na https://cz.key-components.com/tools/butterworth-pi-lc-low-pass-filter-calculator.html a zkusil jsem to. Jenže jsem narazil na jeden problém. Ta kalkulačka chce zadat impedanci

 Z0 ať už je to cokoli.

[X]

Dal jsem tam pokusně 50 Ohmů, protože naprosto netuším jaká hodnota by tam měla být. V datasheetu 74HCT4046 se nic o vstupní impedanci nepíše a v datasheetu toho Rb standardu je jen uvedeno, že na výstupu dává 0.5Vrms do 50 Ohmového zatížení.

Takže mám dvě otázky.

1. Jakou impedanci bych tam měl vlastně zadat a kde to vyčtu/vypočítám ?

2. Pokud bychom to nechali pro 50 Ohmů, jak lze zpětně spočítat, jak se změní hodnota frekvence když použiju komponenty z řady E12 ? Tedy např. L1,L3 = 1 uH, L2=1.5uH a C1,C4 = 150pF a C2,C3 = 560 pF. Je na to nějaký jednoduchý přepočet nebo je lepší si to odsimulovat v KiCADu ?

Zdraví PavelK