GSM repeater

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pondělí Květen 13 18:37:37 CEST 2024

Co se týče GSM repeaterů, asi před 12 lety jsem několik lokalit řešil
pomocí levných čínských krabiček.
Vše je popsáno zde:
https://ok1mhk.blogspot.com/2012/09/gsm-repeater-opakovac.html
Odkaz uvádím kvůli nutnému a důležitému meření po nainstalování !!!
Poslední jsem vypínal někdy vloni, když v lokalitě Rybník postavili novou
O2 site v rámci programu "bílá místa"..
To řešení je samozřejmě stále použitelné, chtělo by to ale kmitočty pro LTE
tedy 700,800MHz pásmo s příslušným odstupem.
Obzvlášť kvůli  I-phone, kde nelze nastavit preferovanou síť a telefon
stále tvrdošíjně dělá handover na "vyšší level" sítě , byť je např. na 2G
signál silnější a kvalitnější ( pro hovor )  a only 2G repeater pro
I-phone NEFUNGUJE
pokud je  v doslechu byť je náznak 4, 5G
Vždy se jedná o klasické analogové zesílení, které musí mít "rezervu" i
kvůli limitaci PA stupně toho zesilovače a to samé na straně přijímače - RX
část se nesmí zahlcovat silným signálem z MT.
MT totiž někdy zahajuje spojení plným výkonem a až po chvíli se somluví se
základnovkou na regulaci.  Ten ˇuvodní PEAK nemusí repeaterem kvůli malé
dynamice RX projít a spojení se nepovede.

Dnes už je ale mnohem elegantnější řešení slabého signálu, byť se o tom
obecně moc neví.
 Jmenuje se Vo-WIFI a většina telefonů umí volat zkrze WIFI síť, s tím, že
se pomocí internetu mobil kryptovaně spojí přímo s BSC a hovor probíhá
normálně jakoby byl připojen na GSM síť.
Funguje to výborně a dnes to umí už většina telefonů. Ty "normální" pak
ještě mají možnost preferovat WIFI před GSM a nebo obráceně.
Samozřejmostí je bezešvý handover mezi Wifi a GSM sítí.  Hovor via WIFI je
ale standardně účtován a dále zpoplatňován jako v rámci tarifu stejně, jako
když se volá z GSM síťě.
Uvádím to proto, že jeden nadšenec si přepnul volání na Vo-WIFI ( to samé u
přítelkyně ) a mysle si, že tím pádem má volání zdarma, jako Vo-IP - Vo-IP.
To se pak divil, když dorazilo vyúčtování.
Podrobnosti o Vo-WIFI např. zde:
https://www.cnews.cz/clanky/o2-volani-wi-fi-vowifi-podpora/
https://www.lupa.cz/aktuality/o2-konecne-pridalo-do-nabidky-volani-pres-wifi/

V rámci firmy je dobré řešit pokrytí WIFI signálem pomocí technologie,
která umí handover klientské stanice napříč všemi AP s jednotným SSID (
UBNT atd...)
U některých posledních  nových Samsungů je Vo-WIFI podpora nějaká
"polovičatá" někdy se volaný účastník hlásí jako nedostupný.
Na vině je nějaký sleep mod WIFI, který čeká na podnět z telefonu, aby wifi
rádio přepnul do plné pohotovosti, nový FW to má sand pořešit.

Neobsahuje
žádné viry.www.avast.com
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>