Re: osciloskop - a co si ho cvičně vyvinout?

Pondělí Květen 13 11:45:54 CEST 2024

Když už se tady probírají tyhle osciloskopy přes počítač - jsou taky
různé osciloskopy pro audio frekvence, které používají zvukovou kartu.
Nedávno jsem něco takového potřeboval. Hrál jsem si s krabičkama pro
bezdrátový mikrofon s připojením přes USB a chtěl jsem vidět skutečné
úrovně, kdy to začíná limitovat. Podle těch indikátorů na audacity to
moc vidět není a navíc audacity s tím nefunguje. Prográmků na osciloskop
jsem našel sice hromadu, ale buď byly za peníze, nebo s takovým
omezením, že byly nepoužitelné. Nakonec jsem skončil u zcela
primitivního free osciloskopu od Microsoftu, kde ani nejde nastavit
časové měřítko a neumí obrázek zapamatovat. Pokud má někdo něco
osvědčeného, prosím pošlete odkaz.

Nahrát kousek zvuku v audacity a pak si ho prohlídnout, zrovna s těma
krabičkama nejde. Jak se tam objeví vyšší úroveň, program spadne.
Zkoušeno na dvou počítačích s Windows 10. Tak jsem to zobrazoval přes
Wave pad, jenže ten zas otravuje, že si ho mám koupit :-( No a u záznamu
videa na mobilu je takový "dobrý" zvyk, že se záznamová úroveň nedá
nastavit a ani jí to neukazuje. Kam se až ta technika dostala... Ze
svého mikrofonu si to mobil úrovňově upraví. Ale co přijde z USB, s tím
nedělá nic.

Pokud by někoho zajímalo, ty krabičky jsou Rode wireless me
https://rode.com/en/user-guides/wireless-me . Nejsou zrovna levné a to
je ještě jejich levnější verze. Přítelkyně chce natáčet videa aby pokud
možno nemusela zvuk dodatečně upravovat (klasický problém - technika +
ženská) a taky chce živě vysílat, což ani dodatečně upravovat nejde. Ty
krabičky mají úroveň nastavenou pevně a nějak, aby se ani při velké
hlasitosti nepřebudily. Takže to z nich pak není slyšet. Mají sice dva
režimy automatiky, ale ta funguje jen při velkých hlasitostech a ještě
blbě. Je tam sice úžasný 24 bitový přenos, ale asi né do toho USB :-(
Přijímač má i analogový výstup (prý pro připojení k mixážnímu pultu) a
ten má podstatně vyšší úroveň přebuzení, než co jde do USB. A právě v
úrovních, kdy už výstup USB limituje, na tom analogovém teprv dobře
funguje automatika. Takže jsem jí slíbil, že jí k tomu udělám krabičku,
která to z klopového mikrofonu zesílí, aby ona s tím už nemusela nic
dělat. Takže zesilovač s automatikou - limiterem. Tišťák už mám
připravený, jen to osadit. Dal jsem si tam pár trimrů na nastavení
úrovně a časových konstant limiteru, ale tohle jednou nastavím a ona ani
nechce přemýšlet o tom, že tam něco takového je, nebo k čemu to je.
Takže nakonec chápu, že aplikace pro natáčení videa se dělají právě pro
takovéhle lidi :-)

Anděl