Re: 3-fázový dotaz

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Květen 10 15:41:27 CEST 2024

Ty dva pohledy, tedy proudový zdroj, vs někdy je zdrojem a někdy
spotřebičem, jsou oba správné:
Podstata jalového výkonu je, že se výkon (částečně) přenáší tam a zpět v
rámci každé periody.
No a podstata směru přenosu výkonu je vzájemní polarita u a i.

Známe, snad, že pro DC platí
P = U * I
a pro AC platí
P = U * I * cos φ - je činný výkon (nebo příkon, dle úhlu pohledu)
Q = U * I * sin φ - je jalový výkon (nebo příkon, dle úhlu pohledu)
S = U * I = √(P²+Q²) - je zdánlivý výkon, na který se dimenzují dráty a
trafa

A pod těma AC goniometricko-pythagorejskýma "kouzlama" se skrývá
integrál z triviálního p=u*i pro okamžité hodnoty.

A když u je chvíli + a chvíli -, i taktéž, ale ne ve stejnou dobu, tak
podle pravidel pro násobení znamínek dostaneme p někdy + a někdy -.

Když se dohodneme na pohledu zdroje, tak p>0 znamená dodávku a p<0
spotřebu. Když vezmeme sinusovku u a sinusovku i, trochu posunuté, tak
zjistíme, že p je taky sinusovka, ale s f*2. Prostě se nám 100x za
sekundu střídá dodávka a odběr.

No a to zase znamená, že když i=-5A, u=+20V, tak p=-100W, tedy spotřeba.
Žádnej problém to není. Prostě to právě takhle funguje.

Zpět k původnímu dotazu:
Já bych změřil, když můžu, jakej je cos φ na L1/N, pak na L2/N a nakonec
na L3/N a udělal z toho průmer. Tedy za předpokladu, že se hodnoty v
průběhu měření výrazně neměmily.

PH