Flyback z malých dvojcívek

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Neděle Květen 5 13:27:35 CEST 2024

Dobrý den všem,

mějme aktivní balancer postavený na flybacku. Pro určitý rozsah výkonů a
okolností je nejvýhodnější a tam jsem se dostal:-)

Jediný problém je se sortimentem vhodných traf.
Je velké množství pro 110/230 na 5 nebo 12. Jenže to je tady už dost na
hraně. Navíc rozměry se mi taky moc nehoděj.

Pak je ohromné množství dvojcívek pro SEPICy.
Tam si můžu vybrat pro jakékoli napětí a rozměry jsou taky lepší, když
tam není kV pevnost.
Jenže poměr je vždy 1:1, což je na hraně, když typicky přenáším 1:10.

Tak mě napadlo, že vezmu 3 ks menších, 36V strana bude sériově a 3,6V
strana bude paralelně. To je 1:3, při použití na 1:10 bez problému.
Mechanicky super, z vysoký kostky se stane nudle.

Při přenosu ve směru sériové primáry -> paralelní sekundáry jsem si
jist, že je vše OK.

Jenže já chci provozovat i směr paralel-> serial. A tam už si jist
nejsem. Jestli se třeba v důsledku tolerancí L a možná i ESR, nerozlezou
proudy až do problematických hodnot.

Nějaké nápady, připomínky? Tipy na vhodná trafa?
(3-4,2 / 30-42 V, proud na 3,6V straně 1-2A, možná 3)

Pak si ještě pohrávám s myšlenkou přenosu přes meziobvod. Tam by bylo
1:1 OK, ale zas by asi byla horší účinnost. Ale nevím jak moc špatný by
to bylo. Aneb z 90 vznikne 81, to je OK, ale ze 70 bude 49, to už OK
není. Dělal tu někdo s takovejma dvojcívkama flyback, nebo narazil na AN
kde je účinnost?

Díky,
PH