Re: JAk počítat vnitřní odpor

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Neděle Květen 5 12:16:29 CEST 2024


Ne, jde jen o nabíjecí "koncové" napětí. Jde o to, že u těch staničních
provozů se udržuje baterie trvale nabitá. Dlouhodobě. Prostě dokud nepřijde
výpadek 230V, baterka má maximální napětí, které v DS ( stdby-use)
dovoluje.
V praxi a při 20C  Ceslia to bývá na 4x12V ( 48V)  baterie 53,8-54,5 V ,
což je 2,25V/článek.  Nabíječ je nastaven na nabíjení konstantním napětím s
omezením proudu.
Až se opět baterka po výpadku nabije, udržuje se konstatní napětí, které
ale je závislé na teplotě.
U datasheetu ( např.
https://www.omnitron.cz/_dokumenty/292019125749857/ft12-100ah-7387.pdf )
těch baterií je uváděn tzv. "temperature compensation"  a nabíječ hlídá,
aby se to napětí se změnou teploty upravovalo. Při změně teploty např  z 5C
na 35C je to poměrně veliká hodnota.
Myslel jsem si, že je to výsada těch olověných baterií, ale teplotní čidla
u baterek se používají i novějších LiFePo a v menu toho rectifieru se také
"tc" nastavuje.


<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Neobsahuje
žádné viry.www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>

ne 5. 5. 2024 v 11:09 odesílatel Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal:

> Mám to chápat tak, že v závislosti na teplotě se mění napětí na které se
> baterie nabíjí a pod které se nesmí vybíjet?
>
> Martin Záruba
>
> Dne 5.5.2024 v 10:08 Jan Kuba napsal(a):
>
> Nechtěl jsem to vlákno unést, takže jsem nezasahoval...ale chtěl jsem
> napsat totéž, co jste napsal teď vy. V profi praxi u  telekomunikačních
> staničních baterií (většinou olovo, teď občas už Li-Ion, LiFePo..) se Ri
> neměří a ani to většinou management okolo těch baterií neumožňuje. Co se
> sleduje je kapacita. Nabíječe jsou nastavené tak, že jednou za čas udělají
> zátěžovou zkoušku, odhodí 230V a měří se kapacita takže se baterka vybíjí
> do zařízení. Když je víc než jedna sada je to jednodušší. Když je jen jedna
> sada, nevybíjí se úplně ale jen do nějakého koncového napětí. Dá se z toho
> velmi dobře poznat úbytek kapacity, protože v tom rectifieru jsou uloženy
> předchozí testy a úbytky.
> Jinak má vypozorováno že některé typy staničních
> olověných baterií i když mají po x letech ještě např. 80% kapacity,
> vnitřní odpor je mnohem vyšší až o řád, než u nových baterií.
>
> Co se v profi praxi ale používá je teplotní kompenzace... napětí na
> baterii se  hodně přesně upravuje dle její teploty. Tohle jsem nikde jinde
> neviděl...
>
>
> neděle 5. května 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>
>> Asi tyto úvahy měly smysl a přivedly mě vlastně na začátek.....
>>
>> Proč vlastně měřit vnitřní odpor? No protože mě to zajímá. Jenže něco
>> jiného je to u akumulátoru v elektromobilu, elektrokolu, koloběžce a
>> především v dronu. Ve všech těchto případech je akumulátor (především při
>> vybíjení) zatěžován proudem 5C, možná i víc. Zde má vnitřní odpor významný
>> vliv na ztráty a tedy i oteplení. Článek, který bude mít kapacitu, ale
>> velký vnitřní odpor je nepoužitelný.
>>
>> U FVE ale jsou články zatěžované mnohem méně. Pokud budeme předpokládat,
>> že baterie musí vydržet přes noc, než se vybije, bude obvykle zatěžovací
>> proud do 0.2C. A nabíjecí? Řekněme do 0.5C. Nevím, jak jinde, ale já mám
>> cca 200Ah a nabíjecí proud málokdy přesáhne 50A. Takže pro FVE je
>> důležitější kapacita. Článek s výrazně menší kapacitou snižuje kapacitu
>> celé baterie, protože udělat balancer, který by mu dostatečně pomohl je
>> problematické.
>>
>> Takže zajímavé je měřit kapacitu. Ale i to není tak snadné, pokud
>> nenastane stav, že článek je zcela nabitý nebo zcela vybitý.......
>>
>> Martin Záruba
>>
>> Dne 4.5.2024 v 16:29 Petr Labaj napsal(a):
>>
>> Já mám to měření vnitřního odporu naplánováno až jako bonus, až bude
>> fungovat všechno ostatní.
>> Ale měřit to chci po jednotlivých článcích, protože tak to podle mě to má
>> i logický smysl.
>> Tedy to budou měřit jednotlivé moduly na každém článku.
>> Je na nich nízké napětí jen 3.2V a budou mít teoreticky až 16-bitový
>> převodník.
>>
>> Neměřilo by to furt, ale asi jen na povel, tj. na žádost z centra.
>> Pak už je jen třeba zajistit na chvíli nulový odběr (lze snadno zajistit,
>> BMS nahlásí měniči zákaz nabíjení i vybíjení).
>> Pak nějaké kontinuální nabíjení (jednoduché, dopoledne budou baterky po
>> noci prázdné a výkon za slunečného dne bude násobný proti okamžité spotřebě
>> domu).
>> No a pak kontinuální vybíjení (opět snadné zajistit někdy pozdě večer).
>>
>> Snažit se to měřit průběžně by možná taky šlo, ale chtělo by to měření
>> omezit na dobu ustáleného toku a jen při napětí článku někde uprostřed jeho
>> napěťového  rozsahu.
>>
>> Takže realizačně: nejdůležitější je naučit ty moduly programování
>> firmware typu OTB (variace na známé OTA, kde tady to nebude Over-the-air,
>> nýbrž Over-the-bus). ;-)
>> Pak se dá snadno experimentovat a algoritmus doladit za chodu.
>>
>> Poznámka bokem: včera jsem se zúčastnil předváděčky/školení mimo jiné na
>> baterky Pylontech. Tedy asi nejznámější a zřejmě nejpopulárnější baterky do
>> úložišť FVE.
>> A utvrdilo mě to přesvědčení, že je třeba si BMS vyvinout sám, protože i
>> známý Pylontech to má udělané mizerně.
>>
>> PL
>>
>> ********************
>>
>> Dne 4.5.2024 v 10:52 Martin Záruba napsal(a):
>>
>> Chtěl bych do programu pro obsluhu BMS udělat výpočet vnitřního odporu.
>> Jenže stále se mi nedaří udělat vhodný algoritmus. Mám vzorky napětí článků
>> a celkový proud baterií (všechny články jsou v sérii). Jenže současně se
>> články nabíjejí nebo vybíjejí podle toho, kterým směrem teče proud. Takže
>>
>> Ri = dU / dI dává nesmyslné výsledky, protože dU se pohybuje okolo 10 mV
>> na baterii o napětí 80V. Navíc je třeba vzít v úvahu to nabití a vybití. A
>> pak se mi zdá, že napětí reaguje na protékající proud se zpožděním, ale to
>> se mi zdá skoro nemožné, vzhledem k velikosti proudu (cca 10A)
>>
>> Ty vzorky mám po vteřině.
>>
>> Máte nějaký nápad, jak na to?
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240505/05ebe726/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list