Re: Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem

Jindrich Fucik fulda na seznam.cz
Středa Květen 1 12:25:31 CEST 2024

Nevím, jestli jsem to už neříkal, ale někdy jsem pracoval pro firmu,
která se zabývala těmito systémy. V zásadě pod označením smart grid
fungovaly dva modely (ani jeden v CZ tedy). První, celkem úspěšný, byl
případ ostrova, který byl připojen kabelem s omezeným proudem. Jelikož
to byl ostrov, tak tam auta používala velmi omezený dojezd a elektro
auta tam byla velmi populární (chápej - přerostlé golfové vozíky). Tehdy
se tam podařilo prosadit kontrakty na spotřebu elektriky, které
umožňovali, aby si majitel nastavoval kdy chce, aby auto bylo nabyté. V
ostatní čas se používala baterka ke stabilizaci sítě. Tím dokázali z
pohledu kabelu linearizovat spotřebu a bylo to bezva. U nás
nepoužitelné, bo nejsme ostrov a máme HDO.

Druhý model je více vojenského typu. Tam se mluví o tom, že když se v
Evropě podaří hezky přestřihnout energetickou soustavu nějakého státu,
tak sfázování trvá kolem dvou týdnů. A po tu dobu na některých místech
nejde elektrika. Pochopitelně častěji ve velkých městech. Čtrnáct dní
bez elektriky je dost na menší občanskou válku. A přitom existují
regiony, které mohou být určitým způsobem soběstačné. Dejme tomu vesnice
s vlastní bioplynkou. V takovém případě by bylo možné energii určitým
způsobem přidělovat. Například - nemocnice 50% normálního stavu celý
den, obchod 20% normálního stavu od osmi do desíti, benzínka 20% od 9 do
10, domácnosti max 1A od čtyř do šesti odpoledne a tak dále. Jenže tomu
brání naše legislativa. Takže nic.