Re: Moderní GPS moduly jsou docela sci-fi

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Pátek Březen 29 17:37:40 CET 2024

Je to důležité právě kvůli té fungující matematice. Aby se dala na ten
signál "adaptovat" musí se vědět, kde ten signál je.
Ono by nejspíš šlo nějak pracovat i  mnohem větším "oknem" , ale tam to
naráží na nějaký výkon v reálném čase.
A jednodušší varianta je prostě být přesně naladěn, než počítat 99,99
procent blbostí a z toho jich ještě 99 procent zahodit.
https://en.wikipedia.org/wiki/WSPR_(amateur_radio_software)
....tady je popis WSPR protokolu, který umí zpracovat signál v okně širokém
2,5kHz, tak jak to myslíte.
 Používají se k tomu samozřejmě PC  počítače,
které pro ten účel mají dostatečný výkon.
Ale aby to správně dekódovalo, musíte udržet na vysílači ( přijímači )
takovou stabilitu, která odpovídá pracovní šířce  ( 6Hz ) v tom segmentu.
přičemž se používá čtyřstavová FSK s odstupem 1,4648 Hz.
Pokud to během dekódování trošičku ujede, je celá cca 1,5 minut trvající
relace v čudu, nedá se to přečíst.
V paxi stačí, že žena přijde domů a otevře  dveře od baráku. Pokud se
používá nějaký interní oscilátor komerčního TRXu, tak i nepatrný průvan to
odladí o pár Hz a konečná.
Proto se to věší na nějaké normály, aby ty přenosy nehavarovaly a bezpečně
se dekódovalo.