Spektrum gamma zareni, da se zjistit jinek nez fotonasobicem?

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Pátek Březen 22 16:50:30 CET 2024

U nás používáme zobrazovací detektory, které mají diodu v každém pixelu.
Měří se délka pulzu (time over threshold), která je úměrná uvolněnému
náboji, alias počtu elektronů. Pak se to přepočítá na keV s pomocí 4
konstant, z nichž myslím min 2 jsou individuální pro každý pixel.

Jiná věc je, co pak s výsledkem. Když je detekční čip třeba Si 0,3 mm a
přiletí foton 1 mega, tak nastane comptonův rozptyl, pixel naměří třeba
100k a 900k poletí dál, mírně jiným směrem.
Když se to pošle do 5mm CdTe, tak neprojde, ale zas vytvoří víc r;zných
eventů a všechny dohromady maj skoro celý mega.

Takže když se vezme Ra, hlavní zářič uranové rudy, tak ten by měl mít 7
píků od 35k do 600k. Jenže realita je obrázek, kde mezi puntíkama od
zásahů po čipu blouděj sekundární elekrony, co při tom vznikly, nebo co
vznikly kousek jinde a přiletěly. A i ty primární puntíky mívají víc než
1 pixel.

Proto jsou na energii oblíbené scintilátory. Několikacentimetrovou
kostkou CdWO4 jen tak něco neprojde, takže lze spoléhat, že se tam
deponovala prakticky veškerá energie, teda aspoň z fotonu. Když přiletí
třeba kosmickej mion, proletí, případně zas uvolní nějaký elektrony,
deponuje pár mega a zbytek nechá dál po cestě, která končí stovky m pod
zemí.

Jiná věc je, jak si doma nakalibrovat ten přepočet ToT->E. Co říkal
kolega jaderný fyzik, tak i scintilátory mají tu kalibrační křivku u
vyšších energií divočejší, m.j. kvůli quenchingu.

My tu hodně na kalibraci používáme rentgenovou fluorescenci na malé
energie a různé zářiče na větší. Ale stovky keV a výš standardně
nekalibrujeme. Dovedu si představit, že by to taky šlo, ale chce to pár
zářičů s jedním výrazně majoritním píkem v oblasti zájmu, 137Cs a podobně.

Pak když je nakalibrováno, lze validovat něčím co má píků hodně, třeba
to radium, nebo 152Eu.

PH