Identifikace elektromotoru

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Březen 21 15:45:39 CET 2024

Myslím, že celkem obecně platí, že motory bývají vyvážené minimálně na
otáčky, odpovídající 60Hz pro 2-pol.
Tedy nějakých cca 3600 RPM. Platí i třeba pro 4-pól, který teoreticky
při 50 Hz točí něco pod 1500 RPM, ale i tak bude vyvážený na 3600 RPM.
O kolik zvládnou víc (mechanicky) záleží na tom, jak moc si na vyvážení
dal daný pracovník záležet. I když u těch malých motoru, co se dělají ve
velkých sériích, to asi dělá automat.

Druhá věc je kolik při nějakém rozumném výkonu zvládnou elektricky. Při
vysokých frekvencích už silně klesá proud, který je měnič schopen při
daném napětí protlačit vinutím. Takže výkon dost silně padá.
Používají se případně různé ochcávky, jako že se motor nakonfiguruje do
D pro 3x230V, ale měnič ho provozuje jako pro 3x400V.

PL