Vyroba desek v Melniku

Petr Zahradník clexpert na clexpert.cz
Úterý Březen 12 23:13:46 CET 2024

Nejhorší je, že ta Čína je lepší ve všech aspektech. Je tu pouze jeden jediný důvod, proč tam plošné spoje nevyrábět. A to je podpora českých výrobců. Jistě, i já si říkám, že bychom to měli dělat. Jenže proč to dělat? Oni sami si (čeští výrobci) dělají všechno pro to, abychom to nedělali. Tak o ceně se bavit nemusíme, Číňan vyrobí kompletní čtyřvrstvé plošné spoje levněji než česká firma jen filmy. Mohli bychom se bavit o rychlosti, ale i tam jsou české firmy mimo. Číňan vyrobí za několik dnů, za týden od objednávky jsou plošné spoje na stole (s cestou přes polovinu zeměkoule včetně celních formalit). Česká firma za tu dobu pomalu ani objednávku nestihne potvrdit, natož aby něco vyrobila. Takže zbývá ochota, milé chování, vstřícnost. Ani náhodou, nefunguje ani to. Dávají vám najevo, že je svou objednávkou obtěžujete. Takže proč to dělat?

Nevím, jestli jsem to sem psal, je to už několik let. Přišel za mnou zákazník, že chce navrhnout pružné plošné spoje jako speciální osvětlení pro nějaký projekt jeho zákazníka. Představte si to jako takový LED pásek na míru. Návrh jsem udělal, zákazník zaplatil, OK. A pak, že by chtěl vyrobit prototyp 10-20 kusů do 3 dnů a potom sérii 1.000 kusů. Ideálně včetně osazení. Dokonce se myslím jednalo o dva různé návrhy. A že by to chtěl primárně u nějaké české firmy, jestli bych mu s tím nepomohl. Tak jsem je obepsal, obvolal… Jejej, to bylo něco. Osazení nenabídl nikdo, myslím jen JabloPCB, ale tam byla debata o tom, jestli těch 1.000 ks je měsíčně nebo týdně, což nebylo.

Tedy aspoň ty plošné spoje. Tak jako prototyp do 3 dnů, to selhalo už vůbec na tom, než ty firmy zareagovaly. Ano, mnoho z těch firem se ozvalo, že takové technologie nemají a takové plošné spoje neumí. Ty většinou zareagovaly okamžitě. Ale ty firmy, které se pružnými spoji vesele chlubí na webu, tak najednou problém. Ano, byl mezi nimi Pragoboard i Printed. Tak jedna z těch firem mi sdělila, že za týden jim začíná celozávodní dovolená, proto už raději týden předem tam nemají technologa a neudělají žádnou nabídku. Druhá pořád mlžila a já nevěděl proč. Až za týden se vyklubaly nějaké výmluvy, že maska musí být pružná, musí si udělat nějaký přípravek, a že se jim do toho moc nechce. Nakonec, když už vlastně o to ani ten zákazník nestál, protože to dohadování (nebo doprošování) trvalo 14 dnů, dali nabídku tak drsnou, že vlastně i kdyby o to ještě stál, ta cena by ho odradila. A to měl být asi účel.

Snažím se podpořit české firmy i za vyšší cenu. Ovšem když po mě chtějí tu vyšší cenu, chci po nich na oplátku zase něco já. To rychlejší dodání, lepší servis, ochotu, milé chování. Cokoliv, co mě přesvědčí, že si tu cenu zaslouží, že za ni také něco udělají pro mě. Většinou je to problém.

Teď jsem si namátkou vzpomněl na jednu českou firmu z poslední doby, kde jsem učinil zajímavou zkušenost. Potřeboval jsem takové ty průhledné pásky na SMD kotouče, když si chci přebalit kotouč. A v podstatě i další věci na toto. Nemohl jsem to tu v Česku nikde sehnat, firmy tento sortiment nemají na webu, a když už ano, tak ne s cenami. Ale tak chtěl jsem to rychle, jednu firmu jsem sehnal. Zavolal jsem tam, týpek docela milý. Cena nebyla tak příznivá, chtěl jsem to rychle, tak jsem koupil. Když jsem s ním mluvil, tak aniž bych se ho na to ptal, pořád mlel o tom, jak mají super ty pásky, že mají nějaké perfektní lepidlo, které vydrží roky, že si ty pásky vyrábějí sami a kdesi cosi. Bylo mi to divné, ani jsem to nechtěl vědět, on sám mi to tlačil do hlavy. Tak zboží přišlo, to jako jo, rychle, všechno v pohodě, cena tedy vysoká, ale za mě spokojenost. Pak jsem stejně potřeboval další šířky a další věci k tomu (kleště, spojky), no to už bych se nedoplatil. A protože na další už jsem nespěchal, objednal jsem v poklidu v Číně, co se mi líbilo. Když zásilka přišla, tak jsem čučel. Ono to totiž bylo úplně stejné balení, stejná krabička, uvnitř stejné balení do takových papírků, stejné gumičky. Řeknu to jednoduše. Já jsem fakt nevěřil tomu, že zrovna toto vyrábí nějaká česká firma, ale proč se mi to sám od sebe ten člověk snažil namluvit? Co to mělo za účel? Byl jsem s cenou v pohodě. Byla asi desetkrát vyšší než z Číny, ale zase servis kvalitní, rychlé dodání, neměl jsem s tím problém. Tak nemusel kecat, já bych to i tak koupil. Zato teď si o něm nemyslím nic moc dobrého.

Petr Zahradník, počítačový expert
e-mail: clexpert na clexpert.cz
mobil: 602 409 601
https://www.clexpert.cz
Petr Zahradník, Computer Laboratory
Obvodová 740/14, 400 07 Ústí nad Labem

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jan Kuba
Sent: Tuesday, March 12, 2024 10:12 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: Vyroba desek v Melniku

Někdy nejde o cenu, ale o nějakou domluvu, úzkou spolupráci. Ano, Čína vede v ceně ale pokud by člověk potřeboval nějakou větší podporu, nebo speciální certifikace ( automotive atd.. )  asi bych na cenu tolik nekoukal.
Na druhé straně nějaké tisícové kusy  desek  - tam už může být pěkný cenový rozdíl a člověk bude na tu cenu koukat.
V mém případě je Čína naprosto bez problému.