SPOT <> HDO

Petr Labaj labaj na volny.cz
Sobota Červen 29 15:42:48 CEST 2024

Ono to bude mít asi víc příčin.

Kdysi dávno, když to vzniklo, tak byl jeden dodavatel elektriky. A tak
to používal ku prospěchu tehdy často poddimenzované výroby.
Myslím, že na svou dobu to bylo dost pokrokové a pokročilé řešení.

Když se oddělili dodavatele silovky a distribuce, tak to spadlo do klína
distributorům.
A u distributorů to má (mělo) sloužit ke zrovnoměrnění rozložení zátěže
distribuční soustavy.
Distributora nějaká levná nebo drahá elektrika na SPOTu nezajímá. On
vlastní a pronajímá dráty a trafa, ne nějaké turbíny a generátory.

Druhý (a podle mě větší) problém je v tom, že se u nás na nějaké řízení
sítě kašle.
Protože ryba smrdí od hlavy, tak já osobně viním ERÚ, který (podle mě)
funguje velice špatně.
Nakonec kdo sledoval tahanice v dávných dobách kolem kauzy Aleny
Vitáskové (bývalá šéfka ERÚ), tak možná má nějakou představu. Viz
poznámka na konci.

ERÚ má být nestranný úřad a zastupovat tedy i zájmy nás, odběratelů.
Ale v reálu je to razítkovací automat, který orazítkuje a tím oficiálně
posvětí všechno, co mu předloží distributoři. Kteří tak nemají na sebe
žádný tlak a tím i snahu po nějaké optimalizaci.
Nakonec výsledky vidíme i v našem raritním účtování spotřeby po fázích,
které má už opravdu jen minimum zemí.
My to tak prostě máme rádi. Jako máme nejdražší mobilní volání (a to
jsme koncentrovaní na malém území s vysokou hustotou obyvatel), jako
jsme dlouho měli nejvyšší bankovní poplatky atd., tak máme rádi i tohle
pitomé účtování spotřeby.
Teď se mají od 1.7.2024 začít vyměňovat elektroměry. Je to ideální
okamžik to účtování změnit. Ale ERÚ to samozřejmě neudělá.
A později se určitě bude vymlouvat, že to už nejde, protože jsou všude
nasazené nové elektroměry co to neumí, a přece je nebudeme měnit když
jsou nové.

Poznámka:
Pro kolegy ze Slovenska, kteří neznají naše reálie: Vitásková byla
šéfovou ERÚ v době solárního klondike v letech 2010/11, za který platíme
stále (a ještě několik let budeme platit) nesmyslné poplatky POZE.
Dneska ve výši cca 600Kč/MWh. Je to příspěvek solárním baronům, kteří
tehdy dostali garantovanou nesmyslně vysokou výkupní cenu na 20 let.
Vitásková do toho začala házet vidle. Jenže spoustu těch FVE vlastnili
(i otevřeně, ale většinou skrytě) vlivní politikové a další VIP. A tak
ji sejmuli.
Obvinili ji ze zneužití pravomoci úředního činitele se sazbou mnoho let.
Za to, že si najala jako právničku Renátu Veseckou. Ta byla sice dobrá
právnička, ale formálně nesplňovala kritérium, aby dělala 7 let předtím
v energetice. Ona se sice energetikou zabývala ve své právnické praxi,
ale formálně to (asi) nesplňovalo podmínky.
Tak Veseckou sejmuli a tahali ji snad 10 let po soudech. Až teď před pár
lety to definitivně vyhrála a dostane odškodnění od státu. Tedy i od nás.

PL