RE: OT: Navigace v autě a grafice struktury

Šerých Jakub Serych na panska.cz
Středa Červen 12 18:50:51 CEST 2024

To je jen otázka toho, z čeho se komponují metriky. Třeba když si zadáte na mapy.cz trasu, ukáže to „Rychlá s provozem“, ale můžete si přepnout na „Rychlá“ nebo „Krátká“
Krátká má jako metriku použitou čistě vzdálenost úseků, Rychlá má jako metriku vzdálenost/průměrná rychlost na úsecích, rychlá s provozem k tomu ještě započítá momentální stav provozu v úseku.

Takže jednou je u úseku třeba číslo 5, protože je dlouhý 5km, podruhé je u stejného třeba 5/30 na „polňačce“ nebo 5/110 na dálnici, potřetí 5/110*2, protože je to sice dálnice ale jede se tam díky opravám průměrně 2x pomaleji.  Ale Dijkstrovi je to jedno, vezme pouze ta předložená čísla a spočítá pro danou zvolenou metriku nejkratší trasu.

Úplně stejným principem se počítají například routovací tabulky v protokolu OSPF (Open Shortest Path First, což je mimochodem stručný popis principu Dijkstrova algoritmu).

Jakub Šerých

From: Hw-list <hw-list-bounces na list.hw.cz> On Behalf Of Jirka Mww
Sent: Wednesday, June 12, 2024 6:12 PM
To: HW-news <hw-list na list.hw.cz>
Subject: Re: OT: Navigace v autě a grafice struktury

Díky, právě tenhle algoritmus jsme se učili, to ohodnocení hran grafu bylo ale vždy konstantní, rovnající se vzdálenosti. Teď se ale to ohodnocení hran musí dynamicky odvíjet od " ucpanosti " té které silnice, takže ten výpočet musí probíhat on line pro všechny řidiče, kteří tu navigaci v daném místě a čase používají.
Nedávno jsem jel do Prahy na letiště přičemž  služebně jsem tam  jezdil víc než 20 let bez navigace. myslel jsem si, že všechny možné cesty od východu  na letiště znám.
Teď s touto navigací jsem navštívil v Holešovicích a okolí taková místa, kde jsem opravdu nikdy nebyl.  Už jsem přestával věřit, že ta věc opravdu ví, že chci jet na letiště a ne někam na sídliště.  Tak mně opravdu zajímá, jak se to v reálu dělá.

Zdravi
Jirka Sloupenský  OK1MWW

[https://s-install.avcdn.net/ipm/preview/icons/icon-envelope-tick-round-orange-animated-no-repeat-v1.gif]<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Neobsahuje žádné viry.www.avast.com<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>