Re: [OT] Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

ajtservis info na ajtservis.cz
Středa Červen 12 08:17:35 CEST 2024


ten odkaz byl jen aby tu byla nejaka cisla pro pohled na elektromobilitu 
treba v panelaku. ty ji maji vlastne ted zakazanou.
a nabijeni ze zasuvky doma ma take velkej rozptyl, podle domaciho 
jisteni a tarifu.
opet VELMI INDIVIDUALNI zalezitost.
t.

Dne 12.06.2024 v 8:04 Jaroslav Buchta napsal(a):
> Ze site doma je to ale taky o dost levnejsi, i bez FVE.
> Kazdopadne by to chtelo zapocitat opotrebeni baterky, to by me zajimalo, 
> kolik to tak v realu vychazi na kWh... Vubec jsem nenasel nejake 
> informace o zivotnosti baterek v ruznych modelech, jen, ze to obecne 
> neni problem a je zbytecne si s tim delat starosti ;-)
> 
> 
> Dne 12.06.2024 v 7:56 ajtservis napsal(a):
>> https://www.eon-drive.cz/wp-content/uploads/2024/05/2405_Cenik-dobijeni-E.ON-Drive.pdf 
>>
>> tady nahled do ceniku nabijeni E-ON + partnerske nabijeni.
>> cena od 12,5kc/kWh az 18,5kc/kWh + nejake drobne kc/min za to ze 
>> stojim u stojanu :-)
>> pri spotrebe prumer 20kWh/100km(15kWh/100 mega_eco slimak) to bez 
>> vlastni FVE proste zadne terno neni.
>> t.
>>
>> Dne 11.06.2024 v 23:09 David Obdrzalek napsal(a):
>>> Pro mě jako uživatele je jediné zajímavé kritérium, (za) kolik čerpám 
>>> u pumpy a kolik na to ujedu. Natankuju 12 litrů dinosaurů, zaplatím 
>>> 456 peněz, ujedu 234 km. To samé u elektroaut. Natankuju 12 kWh, 
>>> zaplatím 456 peněz, ujedu 234 km. Neboli vůbec mě nezajímá nějaká 
>>> účinnost, zajímá mě, za kolik ujedu kolik. Jestli dobře rozumím 
>>> předchozím mailům, tak eauta (aspoň  některá) ukazují spotřebu na 
>>> motorech, ne kolik jsem odebral z nabíječky, a to je podle mě dost 
>>> falešně zavádějící.
>>> Kdyby řídící jednotka ukazovala spotřebu motoru 3 litry/100km a 
>>> přitom mi ukapával 2l/h benzín z nádrže, tak ten krásný údaj na 
>>> displeji o spotřebě je úplně k ničemu.
>>> D. O.
>>> -----
>>> naklofano na mobilu
>>>
>>> On June 6, 2024 8:40:59 PM GMT+02:00, Jan Kuba <honza.kuba na gmail.com> 
>>> wrote:
>>>> Já netvrdím že tam metoda je špatná. Jen nebude přesná a ten výsledek
>>>> nekoresponduje s účinností běžně udávanou u LiFePo článků...
>>>>
>>>> Já nepočítám kolik v článku zůstalo,  jen porovnávám energii do článku
>>>> dodanou a z článku získanou mezi dvěma stanovenými hodnotami napětí.
>>>> Konkrétně u toho Li-on 18650 mám tu spodní mez 3,2V a horní 4V. 
>>>> Určitě (jak
>>>> tu zmínil pan Labaj)  v tom ale hraje roli i teplota, já to mám v
>>>> klimatizované místnosti technologie, takže vliv teploty neznám. Ale 
>>>> určitě
>>>> tam nějaký vliv teploty bude. Ten pokus mi běží, protože jsem chtěl 
>>>> zjistit
>>>> počet cyklů Li-on článku, když se nevyužívá celá jeho kapacita.
>>>>
>>>> U olověných staničních baterií které se používají v telekomunikacích 
>>>> by ale
>>>> tahle metoda byla totálně nepřesná, neboť tam trvale třeba do 100Ah 
>>>> baterie
>>>> teče přibližně půl ampéry. Když budu počítat dobu třeba jednoho roku 
>>>> a pak
>>>> provedu vybíjení změřením dodané (během toho roku) a získané (při 
>>>> vybíjení
>>>> např 1C) kapacity tak ten výpočet je o ničem. A ukáže mizivou účinnost.
>>>> Chci tím příkladem demonstrovat že ta metoda může být i méně přesná.
>>>>
>>>> A  u e-aut se zase při nízkých teplotách nejspíš nějaká energie použije
>>>> pro  zahřátí článku a nebo obráceně. Viděl jsem v konstrukci nějaké 
>>>> auto
>>>> baterie vodní chlazení procházející skrze bloky. Tahle "externí" 
>>>> energie je
>>>> třeba započítat též do účinnosti, protože k nabíjení nebo vybíjení 
>>>> článku
>>>> je potřebná, ale není využitelná.
>>>>
>>>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>>>
>>>>> No ale jak počítáte kolik v článku zůstalo?
>>>>>
>>>>> Co myslíte, že je na té metodě špatně? Nenapadám, co jste napsal, 
>>>>> jen bych
>>>>> rád věděl, proč Vám připadá, ž výsledek nadhodnocuje? Údaj Dodané a 
>>>>> Získané
>>>>> se stále sumuje, takže význam zůstatku stále klesá. A pak už je to jen
>>>>> prostý podíl.
>>>>>
>>>>> Jinak ty vzorky mám po vteřině.
>>>>>
>>>>> Martin Záruba
>>>>>
>>>>> Dne 6.6.2024 v 19:09 Jan Kuba napsal(a):
>>>>>
>>>>> 96,5% je velmi dobrá účinnost.Osobně si myslím, že ta metoda co jste
>>>>> popsal nebude úplně přesná a tu účinnost nadhodnocuje. Vycházím z 
>>>>> obecných
>>>>> průměrných účinností. Já dělám takový hodně dlouhodobý test na 18650
>>>>> článku, který cyklicky nabíjím a vybíjím, ale jen v malém rozsahu 
>>>>> kapacity
>>>>> článku. A dlouhodobě mi tam vychází nějakých 73%.  Vybíjím a nabíjím
>>>>> konstantním proudem, ale vzhledem k měření napětí jen 1x za minutu a
>>>>> počítání dodané energie v závislosti na čase si dovolím troufnout 
>>>>> že ta
>>>>> metoda nebude bůh ví jak přesná.
>>>>>
>>>>> čtvrtek 6. června 2024 Martin Záruba <swz na volny.cz> napsal(a):
>>>>>
>>>>>> Rádo se stalo. Jsem zvědav, kam se to dostane. Dlouho jsem 
>>>>>> přemýšlel, jak
>>>>>> to vlastně udělat. Dodanou a získanou energii měřit je snadné. Ale 
>>>>>> jak
>>>>>> zjistit zůstatkovou energii v baterii? Podle napětí je to (zvláště 
>>>>>> u LiFePo
>>>>>> nemožné). Takže jsem to udělal tak, že to, co zbývá v baterii = 
>>>>>> Dodané x
>>>>>> účinnost - získané. No a ta účinnost je na začátku odhad. Pokud se 
>>>>>> baterie
>>>>>> vybíjí a vypočtený zůstatek se dostane pod nulu nebo naopak bms 
>>>>>> ohlásí
>>>>>> ochranu podvybitím a zůstatek není 0, zkoriguje se účinnost tak, 
>>>>>> aby to
>>>>>> vyšlo. No a při nabíjení, pokud se dosáhne deklarované kapacity a 
>>>>>> stále lze
>>>>>> nabíjet nebo naopak dojde k aktivaci ochrany na přenabití, tak se 
>>>>>> zkoriguje
>>>>>> skutečná kapacita baterie. Ty meze mám nastavené dost měkce, takže to
>>>>>> článkům snad nevadí i za cenu, že by z nich šlo vyždímat ještě pár 
>>>>>> procent
>>>>>> navíc. Ale o to mi nejde. Lepší metodu, jak vypočítat účinnost a 
>>>>>> kapacitu
>>>>>> jsem nevymyslel.
>>>>>>
>>>>>> Martin Záruba
>>>>>>
>>>>>> Dne 6.6.2024 v 18:27 Petr Labaj napsal(a):
>>>>>>
>>>>>> Pěkné a důležité měření.
>>>>>> Díky za něho.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> PL
>>>>>>
>>>>>> ********************
>>>>>>
>>>>>> Dne 6.6.2024 v 16:34 Martin Záruba napsal(a):
>>>>>>
>>>>>> To je velmi logický závěr. Byl jsem překvapen, jak ztráty stěhováním
>>>>>> iontů jsou malé. Já odhadoval účinnost baterie FVE na 95%. No a 
>>>>>> teď asi
>>>>>> týden měřím dodanou, získanou a zůstatkovou energii. Na DC to jde 
>>>>>> docela
>>>>>> snadno. Je to ještě moc krátká doba, ale výpočet zatím vylezl na 
>>>>>> 96,5% a
>>>>>> údaj stále stoupá.
>>>>>>
>>>>>> Martin Záruba
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________
>>>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by 
>>>>>> www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>>>
>>>>>>
>>>>> _______________________________________________
>>>>> HW-list mailing list  -  sponsored by 
>>>>> www.HW.czHw-list na list.hw.czhttp://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>>>
>>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
> 
> 
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list

-- 
AJT SERVIS s.r.o.

Oparno 65
Lovosice
410 02

ICO:04203879
DIC:CZ04203879

email:
info na ajtservis.cz

tel.
777 584 558


Další informace o konferenci Hw-list