Re: [OT] Stabilizace sítě, bylo Elektromobil - dojezd v závislosti na rychlosti

Martin Záruba swz na volny.cz
Čtvrtek Červen 6 19:15:21 CEST 2024

S větší částí bych souhlasil, ale ne s tím posledním odstavcem.

Vnáší nestabilitu. Ale zbytečně. Není vůbec třeba posilovat přenosovou
soustavu v důsledku solárů. Je třeba aplikovat ŘÍZENÍ. Je trestuhodné,
že ten nejprimitivnější způsob řízení, který je dlouho k dispozici a to
je HDO se nevyužívá. Jednak jsou ceny nízkého a vysokého tarifu skoro
stejné, ale především časy se naprosto nekryjí s potřebou energie.

Jak jsem psal již dříve, to co by mělo systém řídit by nebyly žádné
centrálně vysílané povely, ale CENA. A rozdíl v ceně by musel být tak
zásadní, aby se vyplatilo jej využívat.

1) Spotřebovávat, když je cena nízká. Minimálně mohu v té době ohřívat
bojler, bazén a nabíjet elektromobil. To mě nijak neomezuje. A v zimě
topit. Samozřejmě ten bazén a elektromobil mají jen někteří, ale bojler
asi všichni.

2) Pokud mám baterky, tak je v té době nabíjet, aby až bude proudu
nedostatek a cena vysoká, jsem mohl vlastní spotřebu mít z baterek. To
je zcela reálné a pro běžnou domácnost stačí kapacita cca 8 kWh, aby
překonala dobu, kdy je proud drahý.

3) Pokud je cena velmi vysoká, vyplatilo by se mi z baterek dát proud do
sítě.

Jak vidíte, vůbec zde nemluvím o vlastní výrobě pomocí solárních panelů.

Ale všechny tyto kroky naopak stabilizují síť. A pokud tedy investuji do
technologie (střídač, nabíječ, baterky), náleží mi za stabilizaci sítě
odměna tím, že nakupuji, když je proudu přebytek a prodávám, když je ho
málo.

Těch 8kWh je dolní mez funkčnosti pro domácnost, ale já mám např. 16kWh
kvuli FVE a ty by mohly vydělávat. Pokud by tuto možnost měl každý
vlastník větší baterie než potřebuje, síť to bude stabilizovat.

Jak vidíte není potřeba nic úřadovat. Pouze by stačilo, abych věděl, že
tehdy dostanu tolik a tehdy zaplatím tolik. A aby bylo samozřejmé, že až
do kapacity obvykle nejbližšího transformátoru mohu posílat prod do
sítě, aniž musím bojovat s úředníkem a i když to vybojuji, tak platit
poplatek za to, že stabilizuji síť.

Martin Záruba