Listovica v Bratislave 31.5.

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Sobota Červen 1 08:46:32 CEST 2024

prikladam navrh zapisnice zo vcerajsieho zasadania. Kolegovia laskavo
doplnia dalsie prerokovavane body z ich podkomisii.

- Hlavnym bodom programu metrologickej sekcie bolo oficialne zalozenie
Dúbravského metrologického inštitútu. Organizacia je rozbehnuta, ma
prvych troch zamestnancov. Internetove sidlo https://dmi.wtf ale najdete
ju normalne googlom, ma uz riadne recenzie, linkedin profil aj zakladny
kamen. Kazdemu zo zakladajucich clenov uz k novej praci gratulovali
desiatky nic netusiacich ludi. Po velmi narocnom vyberovom konani sa mne
osobne podarilo ziskat poziciu "Stazista - metrolog v zacviku.
Zodpovedny za neistotu typu C"

- vedecka obec sa oboznamila s definiciou a postupmi stanovovania
neistoty typu C

- chemicka sekcia rozoberala uzivatelske balenia kozmetickych
pripravkov, prislo sa k tomu, ze standardny IBC kontajner aktivnej latky
na umyvanie vlasov stoji podobne ako jedna flasticka. Prislo sa k
zaveru, ze nakup a instalacia jedneho IBC zabezpeci potrebu hygieny
celej rodiny na cely zivot, takze by sa mala nainstalovat v kazdej
domacnosti. Z praktickeho hladiska je potom pohodlne, ak po dome/byte
budu okrem vody a elektriny natahane aj rozvody samponu a korenovej zeleniny

- podkomisia pre modernu pojmovu zakladnu prerokovala spravne pouzivanie
predpon ku fyzikalnym jednotkam. Ak uz pouzivame pre elektricke napatie
jednotku 1 Banič, čo je 13 Voltov, tak by sa spravne nemali pouzivat
dekadicke nasobky, ale ovela adekvatnejsie napriklad tucet Banic, kopa
Banic, alebo veletucet Banic. To suvisi aj s pouzivanim 8 bitovych
mikrokontrolerov v meracej technike (vid nasledujuci bod), oni totiz
nepodporuju zobrazenie cisiel inych ako 0-255 a je potrebne ich vhodne
upravit

- znova je sezona statnych skusok a obhajob diplomovych prac. Na fakulte
v Bratislave sa z nejakeho zahadneho dovodu prace nezverejnuju (nemam
pristup ani ako ucitel), zato v Cesku su prace verejne, tak ako by to
malo byt. Franta priniesol niekolko ukazok, ale jedna je obzvlast
vyzivna a doporucujeme nahliadnut
https://www.vut.cz/studenti/zav-prace/detail/126891

Jako první možnost připadalo v úvahu použití polystyrenové
lednice pro převoz ryb. Ač by pravděpodobně tato možnost
dostačovala, nebyli jsme stímto řešením spokojeni. Polystyren takto
samotný navíc ani plně nesplňuje požadavek na mechanickou odolnost.
Jako další možnost bylo zváženo vytvoření malé skříně ze
dřeva a tu následně zaizolovat pomocí polystyrenových desek. Tato
možnost se jevila jako nejvhodnější, začali jsme tedy s
přípravami na její realizaci. Během těchto příprav jsme ovšem
objevili elegantnější a navíc již hotové řešení. Jednalo se o
cestovní lednici do auta.
Komora zní vyrobená by splňovala minimální požadavky na rozměry.
Plastová skořepina by citlivá zařízení uvnitř dostatečně
chránila i po stránce mechanické. Jako bonus, je navíc cestovní
lednice již z výroby vybavena chladícím členem pracujícím na
principu peltierova článku. Další postup v tomto směru ovšem
překazila silná nevole otce, který se s lednicí nedokázal
rozloučit. Bylo tedy třeba koupit cestovní lednici novou, nebo
přijít s jiným lepším řešením. Nechtěje plýtvat peněžními
prostředky na nevyzkoušené řešení, bylo rozhodnuto vydat se jinou cestou.
Jako nejlepším, nejlevnějším a nejelegantnějším řešením se
ukázalo nahrazení cestovní lednice, lednicí kuchyňskou. Zdarma tedy
byla opatřena vyhozená lednice Gorenje o objemu 290l z místní
prodejny s elektrozařízeními, kterou zde někdo zanechal kekologické
likvidaci. Lednici sice nesla známky opotřebení, ale jevila se
čistá a udržovaná. Tímto krokem jsme získali pěknou velice
prostornou a tepelně izolovanou komoru. Lednice je vybavena i velice
příhodným policovým systémem, který usnadnil integrování
veškerých datových rozvodů a zařízení, které byly do podkroví
svedeny a jejich přehledné uspořádání.
Jako veliká výhoda se také jeví fakt, že lednice má na dveřích
těsnění, takže při jejich zavření je celá komora poměrně
kvalitně vzduchotěsně utěsněná. Díky tomu nemůže docházet k
tepelné výměně s okolním prostředím, což by mělo za následek
narušení řízení. Tohoto faktu je možno v budoucnu využít při
rozšiřování funkcionality o detekci požáru, kdy by se celá komora
dala při poplachu vyplnit inertním plynem, jenž by požár zadusil.
Pro větší pohodlí při práci na zařízení byla lednice
rozšířena o dodatečné osvětlení pomocí LED pásků, napájených
z interního rozvodu 12V, které jsou připevněny po obou bočních
stranách lednice.

Zaradovali jsme se tedy poté, co jsme získali starou lednici jakožto
tepelně izolační box. Součástí této lednice je totiž kompresorem
poháněný chladící člen.

Rozhodli jsme se tedy tento integrovaný chladící člen vyzkoušet. Po
připojení ke zdroji elektrické energie ovšem začala lednice hořet.
Po uhašení požáru jsme detekovali závadu. Jednalo se o poškozené
časové relé kompresoru. Po odstranění této závady začalo
chlazení opět fungovat a my tím získali akční člen chlazení.

Pro správný chod systému je nezbytně nutné vybrat správný
mikrokontrolér. Prvním krokem v honbě za určením toho správného,
je určit, kolika bitový mikrokontrolér budeme potřebovat. Protože
se předpokládá, že budeme provádět větší množství
výpočetních operací a že budeme pracovat s čísly většími než
255, můžeme zavrhnout všechny 8b varianty mikrokontrolérů. 16b
mikrokontroléry by sice pravděpodobně postačovali, nicméně stále
by bylo třeba míti se na pozoru, aby při některých matematických
výpočtech nedošlo k přetečení registrů. Navíc nejsou tolik
rozšířené a jejich pořizovací cena bývá srovnatelná s 32b typy
Na základě těchto poznatků, jsme se rozhodli vybrat mikrokontrolér
právě z této poslední
skupiny.

b.