Re: Měření kapacity jednoho článku LiFePO4

Pondělí Červenec 29 01:23:54 CEST 2024

Záleží, odkud jste. Pro depa ČD jsme vyráběli zařízení na měření
kapacity baterek. http://piknymburk.cz/mergel.html V základu to měří jen
NiCd články, rozsah měření napětí je tam 2V. Ale je k tomu i rozšíření
pro olověné gelovky, které mohou být buď samostatné články, nebo bloky
až 12V. Tam je měřící rozsah do 20V a dá se na tom měřit cokoliv s
proudem buď do 80 nebo do 100A (podle verze zařízení). Pokud má ten
článek 30 Ah, nejspíš vám bude stačit 15A. Pro ten LiFePO4 je potřeba
zadat technologický postup, kde se zadefinují proudy, omezení napětí při
nabíjení a minimální napětí pro vybíjení.

Nabíjení s omezením napětí má takový trochu netypický algoritmus, který
funguje bez balanceru. Měří se napětí všech článků a jak první dosáhne
maximální napětí, začne se pro všechny (jsou v sérii) omezovat proud.
Když se dojde na zadaný minimální proud, ten nabitý článek se odpojí.
Začnou se nabíjet zbývající články a zase se omezuje proud podle toho s
nejvyšším napětím. Tohle se opakuje, dokud tam nezbyde jeden poslední.
Algoritmus je trochu delší, ale pokud nemají články moc rozhozenou
kapacitu, jde to celkem rychle. V technologickém postupu lze zadat
nabíjení konstantním proudem (pro NiCd), nabíjení s omezením napětí,
vybíjení, čekání. Typicky u NiCd je předepsané po ukončení nabíjení před
měřením kapacity počkat 30 minut. Těch cyklů se tam dá zadat víc (až na
to že jim to bude blokovat zařízení) a můžete sledovat, jak se kapacita
mění. Třeba že se nový článek doformovává.

Pokud vám těch 100A stačí (z 500Ah je to 0,2C), můžete se někde v depu v
baterkárně domluvit. Zařízení podléhají pravidelné kalibraci, takže z
měření dostanete protokol. Teda nevím, jestli tu kalibraci uznává Číňan
:-) Někde teda na kalibrace kašlou, což si mohou dovolit, pokud měří
baterky jen v rámci svého depa. Jak dělají měření pro cizí, už si
kalibraci hlídají.

Takže gelovky měří depo ČD Ústí n. L., Olomouc, jsem myslím si že i
Přerov, ale tam se to snad nikdy nekalibrovalo. Taky depo ČD Ostrava,
tam nás ale taky nikdy na kalibraci nechtěli. Což ještě neznamená, že si
jí nedělají. Princip je, že přijede člověk z kalibrační firmy a jen
zjistí vyhovuje/nevyhovuje. Pokud je regulace proudu ujetá, bez nás tam
obvykle nikdo neví, kterým trimrem pohnout. Ale někde jsou i šikovní :-)

Pokud by jste se s nima domluvil a nebyli schopni zadat technologický
postup (baterkáři měří už léta furt to samé), stačí mi napsat, nebo
zavolat nejlépe kolegu Rejnka, který to programoval. 607 654 320 Já s
tím taky občas bojuju, když tam mám hledat něco, co běžně nepoužívám :-)
a Petr je pak nápověda na telefonu.
Anděl