Re: Bosch Hobby 18V mrtvá baterie

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Červenec 25 14:37:12 CEST 2024

O Bošáckých baterkách nevím nic. Přesto si drze neodpustím nějaké poznámky.

Především bych nic neusuzoval z toho, že to hlásí chybu teploty. Bral
bych to tak, že programátor té nabíječky prostě zobrazil "Error", a moc
to dál neřešil.
Nakonec pro laického uživatele je to stejně celkem fuk. Správný Evropan
pak baterku ukázněně odnese do sběrného dvora k ekologické likvidaci a
má dobrý pocit, jak zachraňuje planetu.

Kdyby to bylo moje, tak bych koupil nový článek (po důkladné analýze
parametrů starých článků a podle toho koupit ten nový) a vyměnil.
Předtím nabil laboratorním zdrojem nebo jinou provizorní metodou na
zhruba stejné napětí, jako jsou ty ostatní.

Pak bych ten pack nezavíral, ale v otevřeném stavu ho připojil na
nabíječku. A podíval se, jak se to napětí při nabíjení hýbe.
Pokud byste měl osciloskop, tak by se dalo kouknout, jestli balancér
pracuje i mimo nabíječku. Třeba novější Lidlovské baterky to tak mají.
Pak bych nějak tu otevřenou baterku připojil na nějaký spotřebič a opět
zkontroloval, jak se bude napětí na tom novém článku hýbat. Samozřejmě
hlavně ve spodní úvrati.

Má to kontakty NTC a TOOL. Kdybych si mohl tipnout, tak pokud Bosch není
úplný idiot, tak ten TOOL bude sloužit jako výstup BMS pro nahlášení
připojenému nářadí, že by mělo omezit příkon, případně se rovnou vypnout.
Nářadí sice může měřit napětí a udělat to nějak samo. Ale s důrazem na
slovo "nějak".
Jen BMS v baterce má informace o jednotlivých článcích a může tam
zasáhnout dřív, než je některý nevratně podvybitý. Přitom celkové napětí
ještě může být v toleranci.
Což bude o to podstatnější, když budete mít kombinaci nových a starých
článků (navíc asi i různých) v jedné baterce.

A pak poznámka ke skladování. Tento týden tady běželo vlákno, že
skladovat baterky při dlouhodobém nepoužívají je lepší v se stavu
polovičního nabití.
Tenhle Bosch evidentně nabíjí ty články dost vysoko. Píšete u té zdravé
napětí 4.174V, což je dost.
Tak bych o to víc dbal na to, abych neukládal ke spánku baterky plně nabité.
Třeba ty Lidlovské mají plně nabité kolem 19.9-20.3V. Tedy necelých 4.1V
na článek, což je pro ně určitě zdravější. A kapacity to zas tolik neubere.

PL