Re: Matematický problém

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Červenec 16 12:33:26 CEST 2024

I když to v mém případě není podstatné, nabízí se otázka, kdy bude
účinnost měniče nejvyšší. Máme dané vstupní napětí, výstupní napětí,
proud (rozsah proudu). Zapojení je udělané optimálně co do použitých
součástek.

Můžeme měnit střídu pwm a opakovací frekvenci.

Pokud se pohybujeme v oblasti, kdy se zvyšováním střídy jen pomalu
narůstá proud, je to zjevně nevýhodné, protože proud je tak malý, že v
době, kdy je tranzistor rozepnutý neudrží cívka proud a napětí začne
stoupat, teče proud cívkou v opačném směru do kapacity přechodu
zavřeného tranzistoru, zavřené diody a parazitních kapacit cívky.
Vzniknou tlumené kmity a tato energie se nakonec ztratí, pravděpodobně
na ohmickém odporu cívky.

Pokud se pohybujeme výrazně vpravo od kolena na přechodové
charakteristice, dodává proud do zátěže střídavě tranzistor a dioda.
Tranzistor má obvykle velmi malý RdsOn a je tak na něm malý úbytek, ale
na diodě je cca 0,5V, což při třeba 20A dělá 10W.

Optimální je dle mého názoru bod v místě kolena na charakteristice. V
době sepnutí dodává proud tranzistor. V době rozepnutí klesá proud
diodou až (skoro) k nule. Proud je tedy roven polovině výstupního proudu
po dobu rozepnutí tranzistoru.

Takže myslím, že je správné řídit délku sepnutí podle požadovaného
proudu a pwm tak, aby se dosáhlo potřebného napětí.

Samozřejmě ošetření chybových stavů je další nadstavba.

Martin Záruba