Re: Zapalovací cívka
Petr Zapadlo
zapik na email.cz
Sobota Červenec 13 20:01:51 CEST 2024
Kdysi dávno, když jsem ještě jezdil Wartburgem (to bude víc jak 30let)
tak jsem měl udělané tyristorové zapalování s energií v C a používal
jsem naprosto normální původní zapalovací cívky. Fungovalo to dobře, až
do konce existence toho auta. Takže asi tak striktní to nebude :-)
Petr
Dne 13. 07. 24 v 19:34 snail na snailinstruments.com napsal(a):
> Úvaha nad zapalovací cívkou (autotransformátorem, vím) - cílem má být
> generování jiskry na svíčce pomocí procesoru s použitím rozměrově malé
> cívky. (Nedělám si vlastní řídicí jednotku, je to k jakási hračce).
> Jak jsem se dočetl:
> "Indukční cívka u magneto-tyristorového zapalování má velice nízký
> odpor primárního vinutí (cca. 0,3 Ohm) a indukční cívka zapalování
> bateriového má odpor vyšší (3,5 Ohm) a proto je nelze zaměňovat."
>
> Opravte mě prosím, jestli jsem někde udělal chybu v úvaze - u prvního
> zapalování (CDI) se nabije kondenzátor na nějaké stovky voltů a
> tyristorem se jeho náboj přepojí do cívky. Energie se akumuluje v
> kondenzátoru. Indukčnost primáru může být menší, v klidu cívkou proud
> neteče (nebo jen nabíjecí proud kondenzátoru). Sériový odpor musí být
> malý, aby neužíral při přelévaní energie. Toto zapalování vyžaduje
> napájení stovkami voltů z magneta nebo měniče. Jiskra vzniká při
> spojení obvodu.
>
> U baterivého zapalování se akumuluje energie v cívce, kondenzátor
> paralelně k přerušovači jenom omezuje di/dt aby se neopalovaly
> kontakty, případně neprorazil tranzistor. Sériový odpor nevadí,
> protože během hoření jiskry teče proud sekundárem, a ne primárem.
> Civka musí mít větší indukčnost, aby magnetické pole uskladnilo
> dostatečnou energii. Napájení 12V z baterie, jiskra vzniká při
> přerušení obvodu.
>
> J. Hanzal
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
Další informace o konferenci Hw-list