IPv6

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Středa Červenec 10 01:39:11 CEST 2024

Zdravím,

celkem souhlasím s tím, že stavu, kdy nebude IPv4 se nedožiju. Mám
zkušenost s hodně velkými zákazníky, včetně nadnárodních korporací a
naprosto neexistuje tlak, který by přiměl velké firmy nacpat ty šílené
peníze do přechodu na IPv6.
On to není jen HW, ten dneska IPv6 víceméně umí, ale věci jako odstávky,
ladění, školení personálu či najímání nového  atd. atd. atd.
Přes to nejede vlak, zejména když management většinou kouká na kvartální
prémie a horizont dvou nebo pěti let je mu u prdele.

Ještě, že za pár let jdu do důchodu a budu to jen se zájmem pozorovat.
Zejména z bezpečnostního hlediska (což je můj denní chleba).
Všechny bezpečnostní certifikace jako je CEH nebo OSCP dodnes fungují na
IPv4 a IPv6 bývá okrajově zmiňováno jako něco, co nastane možná tak za
padesát let a není nutné to aktuálně řešit :)
A skutečně, bežný pacholík co pracuje někde na SOC a na směny odbavuje
bezpečnostní incidenty v režimu 24/7 a má školení tak na úrovni CompTIA+
vážně nechápe IPv6. Takže incident eskaluje na T2, tam to taky nechápou,
takže eskalují na T3 a tam na to nemají čas, protože opravdových
odborníků je málo....

Přes to všechno co píšu, jsem přesvědčený, že IPv6 se prosadí rychleji,
než se zdá. Ale nebude to kvůli akademikům, kteří ze své slonovinové
věže tlačí IPv6 silou, ale proto, že lidem docvakne, že mít možnost
úplného (Peer-To-Peer) a zcela šifrovaného spojení (End-To-End
encryption) je docela fajn. :)

Zdraví PavelK