IPv6

Jan 'yanek' Bortl yanek na yanek.cz
Úterý Červenec 9 18:35:55 CEST 2024

Podívejte se na to jinak. Až se vaše zařízení objeví v sítí, kde už žádná
IPv4 nebude, tak se stane co? Teď už nějakou chvíli je (bohužel) globálně
doba, kdy je nutné počítat s oběma protokoly. Vždycky se najde někdo, kdo
bude zpátečnicky trvat na tom, že se IPv4 lépe pamatuje a že IPv6 nechce. A
brzo nastane i doba, kdy se začnou objevovat sítě, kde je IPv4 nějak
rozbitější než je zvykem (nat64/dns64), nebo už žádná klasická IPv4 ani není
(ipv6-mostly, ipv6-only). To je právě případ mobilních operátorů (minimálně
ve světě).

Globální rozsahy (tajemná zkratka GUA) dostanete od sítě povětšinou
primárně. Někdy k tomu dostanete navíc i něco čemu se říká ULA (obdoba
privátních adres). Někdy se stane, že GUA nedostanete a dostanete jen ULA -
typicky při výpadku spojení do Internetu, nebo tam kde se s Internetem ani
nepočítá. Na IPv6 žádné NATy normálně nejsou (a kdo je dělá, by měl dostat
přes prsty), takže se s ULA adresou nikam daleko nedostanete. Pak vás může
také překvapit, že každé IPv6 zařízení má automaticky svou vlastní
vygenerovanou IP adresu (sic s krátkým dosahem). Ono je to celé prostě lehce
jinak a nemohu říci, že jakkoliv špatně nebo nedejbože ďábelsky.

Pak vás pochopitelně může tu atam překvapit, že sice máte od sítě dostupnou
GUA adresu, ale na zařízení se přesto nedostanete. Protože to administrátor
prostě zakázal. To je už klasický, dobře známý firewall.

Pro další detaily doporučuji zmíněnou knihu p. Strapy -
https://knihy.nic.cz/cs/detail/22/

Ano, je na to potřeba trochu více znalostí, ale zas nic extra složitého co
by jedna kniha neobsáhla.

Samozřejmě je tady o dost větší tlak na bezpečnost (aneb jak bylo na začátku
vlákna řečeno, tak sice NAT není firewall, ale spousta vývojářů si to
myslí). Aneb dáte své zařízení na "ostrý" veřejný IPv4 internet s klidným
spaním? A teď nemám na mysli, že ho utavíte větším množstvím dobře mířených
paketů.

--
Jan 'yanek' Bortl