IPv6

Petr Labaj labaj na volny.cz
Úterý Červenec 9 15:41:09 CEST 2024

Ano. Máme tady už _dlouho_ standardizovaný IPv6.
Zde s  důrazem na slovo "dlouho". Tak dlouho se snad žádný ze standardů
v jiných oblastech nesnažil proniknout do útrob zařízení a hlavně do
srdcí uživatelů jako zrovna IPv6. A to je tlačený silou nejvyšší a
nepominutelnou.

Pokud by s takto chladně přijímaným standardem přišla nějaká komerční
firma (byť sebevětší), tak by už zřejmě byl dávno na smetišti dějin a
psalo by se o něm jen v hodně specializovaných publikacích. Něco jako
například OS/2 v oblasti systémů, Micro Channel v oblasti HW, Gopher v
oblasti komunikací nebo třeba různé D2mac v oblasti televize atd.
(náhodný výběr, asi by se daly najít lepší příklady).
Skončil by proto, že by jiná firma přišla s lepším standardem, který by
byl uživatelům blíž a dokázal by je oslovit.
Ale IPv6 je tlačený lidmi, kteří mají velké razítko. Takže tady bohužel
"tržní principy" zafungovat nemohou. To je to "pozitivum" monopolu, ať
už vznikl jakkoli.

Připomíná to působení misionářů mezi divochy. A jejich (někdy) užívaného
postupu prosazování dobra proti vůli obdarovaných.
Tehdy to ale bylo jednodušší. Pokud ti obdarovávaní usoudili, že přínos
je příliš malý na to, jaké oběti by museli kvůli tomu přinést, tak
misionáře prostě sežrali. A problém byl vyřešen. To dnes (bohužel) nejde.

A ještě k Vaší otázce v dalšího postu, i když byla směrována na někoho
jiného: "IP adresy si nikdo pamatovat přece nemá, od toho je tu přece
DNS a clipboard. Já coby profesionální síťař si je rozhodně reálně
nepamatuju a ani nemám takovou potřebu. Proč zrovna vy ano? "
Pokud mi funguje všechno, včetně DNS, tak už skoro žádného síťaře
nepotřebuji.
Ale pokud nefunguje nic a musím to rozjet, tak se znalost číselných
adres aspoň některých podstatných uzlů tedy rozhodně hodí.

PL