[OT] Porizeni tepelneho cerpadla

Neděle Leden 28 21:15:36 CET 2024

Asi to chtělo pro ten výkon větší kolektor. Přítelkyně topí z vrtu a
dokud od toho chtěla 10 KW, ve vrtu byla často záporná teplota. Ale je
na kopci, až do 70 m suchý jílovec s mizernou tepelnou vodivostí a až v
těch 70 m se dovrtali na vodu. Je to cca v úrovni, kde pod kopcem teče
potok. Vrt má 112 m a ten konec je zjevně ve vodě, která se pohybuje.
Nějaké naměřené teploty jsou tady.
https://www.vaelektronik.cz/tepcerp/zemvodapoc.html . Teď napodzim se
barák zateploval, tepelná ztráta klesla 3x a vrt má teploru okolo 3 až 5
stupňů, přes léto se dole vždycky dohřál na těch 10,5 - 11, cca co měl
než se poprvé začalo topit. Když je venku na nule, radiátory počítané
původně pro uhelný kotel mají 30 stupňů. Jen to 13 KW TČ je zase
zbytečně velké. Ale má regulací výkonu, takže to funguje dobře.
Jinak mezi TČ ON/OFF a TČ s frek. měničem je dost zásadní rozdíl. ON/OFF
mám doma a když pouštím 7 KW do podlahovky, kde by mi při venkovní
teplotě na nule stačily 3 KW a ještě mám dvě místnosti zavřené, takže
topím jen asi do 500 m trubek, je tam teplotní spád mezi vodou v
trubkách a povrchem podlahy až 10 stupňů a topí to tak 1/3 času. Kdyby
to topilo na třetinový výkon a furt, topný faktor by byl zase o něco
lepší. Do radiátorů, jak topí přítelkyně, by TČ ON/OFF potřebovalo
akumulační nádrž.

Anděl