Re: OT: řízení měniče solárů
Vláďa Anděl
vaelektronik na vaelektronik.cz
Pondělí Leden 22 10:44:13 CET 2024
Jestli jsem to dobře pochopil, vezmu si výkon, který jsem tam před tím
poslal - to sice takhle funguje, ale do sítě posílám za cenu silovky cca
1,50/KWh a pak to beru se všema popladkama (POZE, distribude, DPH) možná
i za 6 Kč. Už jen posunout nulu měření proudu by pomohlo, že by měnič
nevypínal (nevím, jak se liší jeho spotřeba, něco v něm běží neustále) a
snížilo by to odebranou energii na nulu i za cenu toho, že by do sítě
neustále něco málo šlo. Teď přes zimu asi né, ale přes léto bez problémů.
Anděl
Dne 22.01.2024 v 10:31 Jirka Mww napsal(a):
> Já to řeším u měniče GOODWE tak, že, když FVE nic nedává a je NT od
> ČEZu , tak měnič vypínám, ( je tam na to vstup ) a beru si výkon od
> ČEZu, který tam pošlu přetokem. Možná by šlo kombinovat čtení po RS485
> ( to opravdu funguje ) a vypínání měniče přes ten externí vstup.
>
>
> Zdravi
> Jirka Sloupenský OK1MWW
>
>
> po 22. 1. 2024 v 10:19 odesílatel Vláďa Anděl
> <vaelektronik na vaelektronik.cz> napsal:
>
> Bylo by hezké měnič takhle ovládat. Bohužel Goodwe má sice linku
> RS485, ale ta je jen pro čtení. Dá se z něj přečíst kde co, ale
> nastavit tam nic nejde. Ani v nastavení přes tu jejich apku
> Solargo se nedá nastavit, aby se baterka nabíjela jen do 90%.
> Hloubka vybití tam nastavit jde. Ta minimální spotřeba, kdy měnič
> startuje, se taky nastavit nedá a potvrdil mi to i člověk s firmy
> co mi to instalovala, že ani oni to změnit nedokážou.
>
> Taky už mě napadlo, jestli by bylo možné modifikovat údaj
> smartmetru. Nevím jak ta komunikace přes RS485 vypadá, ale
> předpokládám, že tam bude povel a odpověď s CRC na konci, stejně
> jak je to na lince pro čtení údajů z měniče. Pokud data ze
> smartmetru přecedím přes nějaký MCU, musím počkat, až se zpráva
> načte celá, pak jí změnit a pak teprv začít vysílat. Nevím, jestli
> by to měnič z takovým zpožděním ještě bral. Třeba u siemenzáckých
> měničů simoreg , co máme v baterkárnách, je protokol USS a ten
> hlídá čas, do kdy mu přijde odpověď. A zpozdit to o celé jedno
> měření by taky nešlo, protože měří po vteřině a je to strašně
> málo, měnič změnu zátěže vyrovná tak do 3-5 vteřin. Mě to
> analogové řešení přijde ze všeho nejschůdnější.
>
> Anděl
>
> Dne 22.01.2024 v 0:02 Petr Labaj napsal(a):
>> Předesílám, že měniče Goodwe neznám a budu tedy teoretizovat.
>> Zato znám jiné měniče, kde vše zde popisované lze nastavit přímo
>> na měniči.
>>
>> Takže bod 1: pořádně bych prostudoval dokumentaci, jestli jste třeba
>> něco nepřehlídnul. Takové základní věci jako nastavení maximální
>> SOC baterky
>> a max. nabíjecí proud, případně nepadání do sleepu při nízké
>> spotřebě, to by
>> tam opravdu někde mohlo a mělo být.
>>
>> S tím ještě podbod 1.5: zkontrolovat, jestli neexistuje novější
>> firmware.
>>
>> A bod 2: máme dobu digitální. Dobu analogovou jsou zanechali v
>> prachu historie.
>> Nakonec kdybyste mi nevěřil, tak ti to můžete ověřit u těch
>> nejchytřejších,
>> tj. u politiků. Máme ministerstvo pro digitalizaci, ale ne pro
>> analogizaci.
>>
>> Tak bych se zamyslel, jestli by se dané problémy nedaly řešit
>> digitálně.
>> Tedy připojit k měniči (asi po RS485 a Modbusu, to bych čekal, že
>> tam bude)
>> nějakého chytrého kámoše. Nějaké RaspberryPi, nebo jinéPi, případně
>> i jednodušší Blue-pill nebo nějaké ESP.
>> A tím průběžně monitorovat situaci na frontě a podle toho vydávat
>> operační
>> rozkazy. Pusť/vypni nabíjení, spadni do sleepu/probuď se atd.
>>
>> Případně to odrbat na ještě nižší úrovni a problémy s nabíjením
>> řešit na
>> úrovni baterky a BMS.
>> Existuje pěkný projekt (viz dále), který funguje jako "překladač"
>> komunikace
>> mezi měničem a baterkou. Tak se jím inspirovat a ohnout ho tak,
>> aby konal
>> v duchu, který si představujete.
>>
>> Je to mimochodem pěkný projekt. Jeho cílem je umožnit připojit
>> baterku
>> z e-auta (případně možná i baterku e-auta) k měniči jako jeho
>> vlastní úložiště.
>> Překládá CANbus komunikaci tak, že z jedné strany mluví s
>> měničem, který
>> si myslí, že má svou firemní baterku.
>> A z druhé strany mluví s baterkou z auta, a ta si myslí, že mluví
>> se svým autem.
>> https://github.com/dalathegreat/Battery-Emulator/wiki
>>
>> PL
>>
>> ******************
>>
>> Dne 21.1.2024 v 21:58 Vláďa Anděl napsal(a):
>>>
>>> Píšu řízení měniče (obecně), protože tohle půjde napasovat na
>>> libovolný měnič.
>>>
>>> Prvotní myšlenka - můj měnič Goodwe i když má nabitou baterku,
>>> je až do výkonu 150W vypnutý a spouští se až při překročení
>>> spotřeby 150W. Takže lednička mi běží většinou ze sítě :-( i
>>> když někdy se měnič spustí a její spotřebu vykompenzuje. Tedy na
>>> proudová trafa přidám pomocné vinutí třeba 10 závitů a proudem
>>> 65 mA posunu nulu měření na těch 150W
>>>
>>> Rozšíření této myšlenky - chci baterku nabíjet pomaleji a jen do
>>> 90%, což nejde nastavit. Pomocným vinutím vytvořím fiktivní
>>> spotřebu, měnič bude tento výkon kompenzovat a dodávat do sítě.
>>> O tuto spotřebu se sníží výkon dodávaný do baterky. Při nabití
>>> na 90% fiktivní výkon zvednu tak, aby do baterky nešlo nic.
>>> Jednou za 14 dní baterku nechám nabít naplno a po hodině
>>> potřebné na promíchání elektrolytu zase tímto fiktivním výkonem
>>> přinutím měnič, aby ji vybil na 90%.
>>>
>>> Zatím vím o jediném problému tohoto řešení. Veškeré grafy a
>>> statistika, co se mi ukládá na SEMS portálu, bude kecat. Mohl
>>> bych si z dat stažených z měniče a korigovaných o posun nuly
>>> proudových traf vytvářet a archivovat svoje data.
>>>
>>> Nebo to má ještě nějaký jiný problém, proč to nebude fungovat?
>>>
>>> Anděl
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz <http://www.HW.cz>
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored by www.HW.cz <http://www.HW.cz>
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list - sponsored bywww.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240122/9c3da387/attachment.htm>
Další informace o konferenci Hw-list