Re: Dioda s malým úbytkem

Pavel Hudeček edizon na seznam.cz
Sobota Leden 20 21:43:57 CET 2024

No jestli na ceně nezáleží a musí to bejt hotový, tak patřičný počet ks
paralelně:
https://cz.mouser.com/ProductDetail/Microchip-Technology/PD70224ILQ-TR?qs=z3HFxWTkE4vkBGHEVcE5Xw%3D%3D
:-)

Ale obávám se, že hotová výkonová věc se nedělá, protože by bylo potřeba
dělat podobný počet kombinací U-I jako u diod a zájem by byl velmi malý.
Důvod je velmi prostý: Snížení ztrát se už dlouho primárně dosahuje
použitím spínaných zdrojů. Na vstupu je úbytek na můstku zanedbatelný a
na výstupu se v případě potřeby použije aktivní usměrnění, které je ale
zakomponované do toho obvodu a musí splňovat jeho požadavky.

Takže na to samořejmě jsou šváby, který se pak dělí na ty co přímo
spolupracují s primární stranou a ty co si měří u a podle toho spínají,
dále pak dle typu měniče pro který se hodí (ale nikdo normální nebude na
výstup dávat graetz).
Těhle švábů existuje spoustu, stačí gůglit "synchronous rectifier ic"
Např.
https://www.onsemi.com/pdf/datasheet/ncp43080-d.pdf

A protože občas někdo chce aktivně usměrňovat 50 Hz, tak existují i
šváby na to a k nim se lze dostat hledáním "low drop active rectifier",
nebo "active rectifier ic"
Hezkej je třeba
https://www.nxp.com/docs/en/data-sheet/TEA2208T.pdf

Ale samozřejmě 100 mW při 8 A už je docela náročnej, i když nikoli
nesplnitelnej požadavek.

Obecně platí, že když má tradiční řešení nějaký řešitelný a vyčíslitelný
problém, jeho snížení na polovinu nestojí skoro nic, na třetinu už něco
stojí, ... a s blížící se úplnou eliminací se cena blíží nekonečnu. Aneb
takové snižování CO2 je dokonalým příkladem:-)

PH