Ako zprasit navrh DPS pre pedagogicke ucely

Daniel Valuch balu na k-net.fr
Úterý Leden 16 22:45:53 CET 2024

vratim sa k teme, mame vysledky. Experiment dopadol nad vsetky
ocakavania, mame luxusnu ucebnu pomocku.

Vybral som obvod LTC3851 a vytvoril katalogove zapojenie menica 12V na
1.5V/10A. Dal som to naverhnut dvom studentom. Prvy je tretiak na
elektrofakulte a druhy ma 17 rokov a tri krat vyhral celostatne finale
zenitu. Dal som vyrobit prvy aj druhy pokus od prveho studenta a jediny
pokus od druheho studenta.

Dnes som osadil dosku od stredoskolaka, navrh vyzeral vyborne, chcel som
zacat polahky. Suciastky som kupil kvalitne. Rychlo spinajuce
tranzistory, dva typy elektrolytickych kondenzatorov (s ESR cca. 40 mOhm
a 350 mOhm) a tantaly s 25 mOhm este len pridu. Kondenzatory som osadil
na opacnu stranu dosky, aby sa dal H-mikrosondou merat prud tecuci do
kazdeho vyvodu kazdeho kondenzatora. Spinacia frekvencia je ~350 kHz.

Menic fungoval bez problemov. Napriek velmi dobremu navrhu dosky som tam
nasiel zakmity na 105 MHz. Parada, presne co sme chceli. Takze som zacal
aplikovat opatrenia.

Najprv som nameral asi 2 V rozdiel potencialu na 100 MHz medzi S
tranzistora a najblizsieho keramickeho kondenzatora, ktory je cca.
centimeter daleko. Pridal som keramicky kondenzator priamo medzi S
spodneho tranzostora a D horneho, je vidiet ucinok.

Potom som pridal snubber medzi stred tranzistorov a zem, vysledok je
tiez krasne vidiet (dve iteracie).

No a finalne som spomalil spinanie tranzistorov pridanim rezistora do G,
cim sa problem uplne vyriesil.

Cele je to nadratovane 3 metrovymi kablami (aj od zdroja aj ku zatazi),
je to pripravene na dalsie experimenty s vyzarovanim a vazbou medzi
roznymi kablami. Mam na ukazku obidve verzie, podla navrhu a po upravach.

V nasledujucich dnoch osadim este aj tie elektricky horsie plosaky na
porovnanie.

Ucebnicove priklady fenomenov a ich potlacenia. Mame luxusne pomocky,
ako som spominal. Nejake fotky tu https://dvaluch.web.cern.ch/temp/dcdc/

Tymto by som rad podakoval Danovi, Jakubovi a Daliborovi za spolupracu.

b.