Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Leden 13 02:27:02 CET 2024

Ono to je fakt "něco" jako EEPROM - už jenom to, že výrobce grantoval jen
asi patnáct přepsání (fakt nějak takhle málo, tahám to z hlavy) ukazuje na
jinou technologii. S EPROM z té doby kupodivu problémy nejsou, v něčem jsou
ještě i okénkové verze a o těch vlastně ani nevím - a že by je měnit byla
taky velká radost :) Od GALů se dají najít původní datasheety od Lattice,
mám za to, že to tam bylo nějak vysvětlované.

Jinak některé GALy se dají přečíst, mají nesprávný obsah, ale přepsat
nejdou, takže to fakt vypadá na nějakého elektronického Alzheimera. To, že
někdy chcípnou definitvně, je další věc, ale to se prostě stává i u jiných
součástek.

Pavel Kutina

----- Original Message -----
From: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Saturday, January 13, 2024 1:52 AM
Subject: Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25
letech provozu.

Můžu dotaz k těm GALům?
Nikdy jsem je nepoužil, ale představuju si, že je uvnitř něco jako EEPROM.
Pokud se Vám nepovedlo žádný přeprogramovat, tak to na mě působí ne že
by zapomněly obsah, ale že prostě chcíply.
Nebo se pletu?

Mám velmi historické EEPROM, procesory s Flash, a úplně nejstarší EPROM
(ještě z dob hlubokého totáče), ale naprogramovat jdou skoro všechny.
I obsah drží. Nedávno jsem oprášil svůj starý DIY počítač se Z-80 a
CP/M, který jsem si stavěl v roce 1984. A k mému potěšení najel, dokonce
i diskety přečetl.
Je v něm EPROM disk o (tehdy úžasné) kapacitě 128 kByte. Všechno drží
obsah už 40 let. Ale je fakt, že většinu doby ty součástky spaly.
Nicméně na ztrátu náboje a tedy zapomínání to snad nemá vliv.

PL