Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 letech provozu.

Pavel Kutina hw na prelude.cz
Sobota Leden 13 00:49:05 CET 2024


Jen něco málo k těm GALům - taky je máme ledaskde a v silně průmyslovém 
prostředí nám žijou od roku cca 96 a většina ještě přežívá (jo, i tohle 
součást té technoarcheologie, o které se tu občas zmiňuju). Už jsem ale 
zachytil pár kousků, které to vzdaly a zapomněly (nebo spíš poškodily) 
obsah. Vypájet bez poškození se dají a některé nezamčené se dají i vyčíst - 
ale přeprogramovat a "občerstvit" se mi nepodařilo ani jediný, takže se 
vyměňují, alespoň ty, jejichž obsah známe. Máme nějaké zásoby, takže se ty 
"ojeté" mění za sice neojeté a skladované v přesně definovaném prostředí, 
ale i tak to znamená, že jsou ve výsledku jen o málo mladší. Jak se 
zachovají za rok nebo tři netuší vůbec nikdo, výrobcem počínaje - i ty 
skladovky jsou prostě za hranou životnosti. Ale jdou nahrát, takže se 
tváříme, že je to OK a že to tak má být.

Náhrada za současné ekvivalenty ATFxx od Atmelu je pravděpodobně technicky 
možná, prakticky to ale znamená, že se a) buď bude tiše mlčet a prohlásí se 
to za přímý ekvivalent - což je možné do prvního průseru, nebo než si toho 
někdo u zákazníka všimne, b) udělá nějaké změnové řízení, které musí vidět, 
prozkoumat a schválit pár lidí s různě kulatými razítky, a ti si to nechají 
rádi a dobře zaplatit - a do toho se zase moc nechce zákazníkům. Nebo se c) 
udělá celkový redesign a tyhle opičárny se nebudou používat - což by sice by 
bylo nejlepší, ale někdo musí zaplatit vývoj a následnou homologaci - no a 
do toho se zákazníkům nechce tuplem, protože jen ta homologace je cca rok 
času a 10MKč, o nákladech na vývoj ani nemluvě (to je možná další dvoj- nebo 
trojnásobek), a kde na to má takové chudé město brát, když musí malovat 
cyklostezky po čtyřproudovkách...

Trochu patové řešení - to přirovnání k Boeingu přitom vůbec není od věci, 
sice nám to nepadá z nebe, ale ona ani davová panika v tunelu (protože se 
vysypala řídící elektronika zrovna někde mezi stanicemi a ta plechovka s 
lidmi prostě nedojela) není úplně hezká představa.

Píšu, biju na poplach, šířím katastrofické scénáře, ale dost bez odezvy - 
jediný výsledek je, že jezdím autem.

Jo a ještě k tématu - cínové whiskery jsme zatím neviděli vůbec nikde (mimo 
fotek na školení), a to nám to jezdí o pár let déle, než v tom Teletíně. 
Prvavda ale je, že máme prakticky všechno po oživení zalakované, tak to asi 
může hrát nějakou roli.

Pavel Kutina





----- Original Message ----- 
From: "Petr Labaj" <labaj na volny.cz>
To: <hw-list na list.hw.cz>
Sent: Friday, January 12, 2024 10:51 PM
Subject: Re: OT: Přednáška: Cínové whiskry, hardware v JE Temelín po 25 
letech provozu.


Shlídnul jsem tu přednášku a jsem z toho trochu rozpačitý.
Působilo to na mě tak nějak ... nechci být hnusný nebo namistrovaný, ale
přišlo mi, že na to, jaké mají na to asi prachy a zřejmě i možnosti, tak
takové trochu amatérské.
Ať už v drobných jednotlivostech, že třeba neumí ani vyletovat
jednoduchý chip v pouzdře SO16 bez toho, aby ho zničili.
Nebo šílený problém GALů - ty GALy sice mají data retention 20 let. Ale
to je reprogramovatelný chip. Tak to je takový problém koupit si
programátor (nebo raději třeba 3 do skladu) a ty obvody refreshnout
(když nejsou schopni sehnat PALy)?
Nebo i to, jak lovili problém, že deska jela až při vyšším napětí. A to
pomíjím radu dodavatele, tak ať prostě zvednou napájecí napětí.

Ale i (a to možná ještě víc) na vyšší úrovni. Že není nějaký koncepční
program pro funkční náhrady daných bloků a celých subsystémů. Ani na
úrovni jejich (jako zákazníka), ani na úrovní dodavatele.
Tedy že by se nahradily celé bloky na principu stejné funkčnosti, nikoli
jako náhrada 1:1 na nízké úrovni jednotlivých desek.
Třeba udržování síťové infrastruktury na AUI převodnících (tedy zřejmě
tlustý Ethernet) - že třeba v tomhle nějak po blocích a modulech
nepřecházejí na trochu soudobější komunikace. Zrovna v oblasti Ethernetu
je ta zpětná kompatibilita všeho se vším velice dobrá. A nové instalace
už určitě jedou po současných technologiích, takže to není žádná terra
incognita.

Docela by mě zajímalo, jak to působilo na vás, kteří se taky pohybujete
v oblasti HW do průmyslu a řízení.

PL

******************

Dne 11.1.2024 v 9:15 Martin Hanek napsal(a):
> Dobrý den,
> možná znáte, možná ne, viděl jsem zajímavou přednášku: 
> https://www.youtube.com/watch?v=e90Q328jVmA&list=PLQL6z4JeTTQkjTp2Vsuha6-07yN70o9G0&index=4
> První část se týká "tin whiskers", cínových výrůstků, které po letech 
> způsobují např. zkraty mezi konektory a jak to detekují a opravují.
> Druhá část je o stárnutí PCB vlivem teploty a současně jak v JE Temelín 
> řeší dlouhodobou dostupnost komponentů starých 25 let, včetně procesorů 
> 486 s předpokladem zásob na celou životnost elektrárny.
> Třetí část je o deskách Intel Multibus s procesory 486 a jejích problémech 
> a opravách - hradlo HC14, náběh oscilátoru, použitá hradlová pole GAL 
> místo PAL, jak to opravují atd.
> -- 
> Martin Hanek
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
Hw-list na list.hw.cz
http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list 



Další informace o konferenci Hw-list