Re: [OT] Krbová kamna s výměníkem do vody - jak na to

Jan Kuba honza.kuba na gmail.com
Čtvrtek Leden 11 14:00:23 CET 2024

Krásně sepsané,
 je vidět , že jste to celé ladil a získal zkušenosti. Mám taky jednoho
kamaráda radioamatéra, který má kB s vložkou a řešil to začouzení skla. A
vůbec zakouření místnosti když otvíral dvířka atd.
Dnes po letech má krb do obývačky úplně zavřený - bez možnosti otevřít, má
tam také nějaká dvojitá skla. Takže v obývačce už má čisto. A krb nakládá z
technické místnosti, kde má i pracovnu a "hamovnu".
Moc se mi to řešení líbí. Krom jiného tam má takovou krásnou vychytávku
když rozdělává oheň. Na roštu je takový malý meandr z ocelových trubek
malého průměru - hořák.
Do roho pouští směs propan-butanu a vzduchu a zapalue s tím rovnou dřevo.
Po zažehnutí dřeva  se pak ten rošt vypne. Má tam kus vedle malou 2kG
flašu, prý vydrží dost dlouho, na zapalovámí jsou tak 2 min. "štěky"..
Teď tam ještě dodělával vysokonapeťové zapalování toho plynu, a chce to
automatizovat.
Ale proč to píšu.
Je to i v reakci na vaši poznámku k regulaci.
Když jsem viděl, ten naprosto šílený arzenál trubek, výměníků, ventilů,
čidel tak mě pojal děs. Navíc to má všechno řízené systémem "doma na
koleně" a komponenty co dům dal.
Ten systém čítá i akumulační nádrž 2500litrů, venkovní nádrž na dešťovou
vodu, dva bojlery, plynový kotel a fotovoltaiku 3,5kW. Předloni v reakci na
drahý plyn  pořídil ještě TČ o výkonu 10kWh.
V podstatě je schopen to celé obsluhovat jen sám. Má to sice
automatizované, ale přechody léto - podzim-zima jsou o přenastavení
systému, v meziobdobí je všechno jinak než v létě kdy v krbu nehoří. Natápí
TUV elektrikou, nebo plynem. Akumulace odpojená. Vzpomínám, když se mnou
jednou byl v Holicích, několikrát po telefonu radil manželce co má kde
zmačknout, co odpojit atd...
Co je taky asi zábava, když mu něco přestane fungovat.
Jestli tady jednou nebude, tak se z toho někdo další úplně po....
Otázka zní, jestli takový systém už pak nezotročuje člověka tak, že se
stává součástí toho systému a automatizace.
A jestli má smysl takhle si komplikovat život.   Ano, ono se to zdá jako
koníček, ale je třeba zohlednit ten provoz, když člověk koníčka vyžene..

Na druhé straně jsem se byl podívat v "pasivním" domě, kde je komplet
topení elektrickými kabely v podlaze a TUV z bojleru. 2kW fotovoltaika -
Dražický systém s dvěma sirálama, jedna z FV.
  Roční náklady cca 23000 kč za el. - kompletní spotřeba za topení,
spotřebiče, vaření. Loňská faktura. Pravda, ještě nějaké náklady na vodu a
stočné a  filtry v rekuperační jednotce, která je ale bez topení.
Ale to už by člověk musel počítat i popelnici atd...
Nikde trubky jak v pivovaru, žádné výměníky, ventily  jeden ovládací panel
od topení a rekuperace zrcadlený na telefonu. Krb má taky v pergole
přilepené k baráku, ta se dá zavřít, takže  se tam dá bivakovat i v zimě.
Od krbu je horkovzdušné vedení do domu - náhrada topení v případě
dlouhodobějšího výpadku el.  Musí se vyndat ručně ucpávky.  Obytná plocha
105m2