dcf77

Úterý Leden 9 20:34:48 CET 2024

No ono u těch DCF přijímačů záleží na tom, jak jsou naprogramované (mám
tušení, že v tom bude nejspíš nějaký HW dekodér) a jak moc mají šetřit
baterku. Měl jsem německého budíka, který se synchronizoval snad 3x za
den a občas se při tom seknul o 2 hodiny a vůbec mu to nepřišlo divné
:-) Jiný rozdíl jsem u něj neviděl. Srovnal se až při další synchronizaci.

Jednoduše se to dá dekódovat tak, jak se to dělalo ještě bez procesorů.
Nasype se to do posuvného registru a když paritní bity odpovídají (pokud
se vůbec kontrolují), dá se to na displej - přepíše se autonomní čas.
Ani se neporovnává, že z poslední synchronizace byl ten čas jinak. To
porovnání dvou minut po sobě, asi už chce MCU.

Já jsem ty přijímače dělal tak, že ten MCU tam běží trvale a pak s tím
jdou dělat úplně jiné věci. První, co se udělá, je přes sw PLL pokud
možno přesná synchronizace na začátky vteřin. I když je v signálu slabší
rušení, které ho nevymaže, jsou tam rozdíly a ty hrany jsou třeba i o
víc než 20 ms rozházené. Pak se načítají impulzy a dělá se průměr, jak
dlouhé jsou ty kratší a ty delší. ASK přijímač nemá nikdy přesně
nastavenou rozhodovací úroveň a impulzy zakulacené filtrem prodlužuje
nebo zkracuje. Podle toho se nastaví rozhodovací úroveň pro čtení. Někdy
se takhle zlepší čitelnost špatného signálu dost podstatně. Pak se čte,
kontroluje se parita a rozsah čísel a i tou kontrolou rozsahu (číslo
musí být dekadické a né větší, než může být) se dost chyb vychytá.
Porovnávám tam tři minuty po sobě, ale né jako celek, ale porovnává se
to po jednotlivých položkách. To zase zvyšuje úspěšnost čtení, protože
při jedné chybě třeba v minutách se nezahodí všechno i s datumem, ale
jen ty minuty. Pokud je už jednou čas načtený a má se změnit, tam je
počet potvrzení (úspěšných čtení) nastavený snad na 5.

Dával jsem ty přijímače do lokomotiv pro nastavení času v tachografu a
přes to, že to jezdí pod drátama a přijímač chytá nesmysly, pak se
zasynchronizuje až když to někde stojí, nikdy se nestalo, že by se načet
špatně čas.

Dneska s MCU s větší pamětí bych si to čtení dokázal představit úplně
jinak. Vzít ten časový telegram po bitech a když nějaký stav jednou
načtu, kontrolovat, že např. na nejnižším bitu minuty se střídá 0 a 1 a
takhle to dělat i u ostatních bitů, udělat vlastně XOR s tím, co by tam
mělo být a pak jen za delší čas průměrovat výsledek. Úspěšnost čtení by
se dala ještě o dost zlepšit - jenže když ty přijímače nikdo nechce,
nemá cenu se s tím už dneska zabývat.

Anděl