Re: Spotové ceny a nabíječ aku

Petr Labaj labaj na volny.cz
Čtvrtek Srpen 22 02:42:37 CEST 2024


Myslel jsem, že z kontextu je snad jasné, že mi nejde o uchlazení 
motoru. Tedy o zajištění toho, aby se nepřehřál.
Ale že mi jde o to co nejvíc odpadního tepla odvést vodou pryč, aby 
posloužilo pro vytápění objektu.
Takže u toho původního vzduchové provedení už jistě nějaké to chlazení 
oleje a tak zajištěné je. Na tom nebudu nic řešit ani měnit.

A to vytápění aspoň částí odpadního tepla mi tedy jako ptákovina nepřipadá.
Jistě by bylo lepší mít centrálu, kde už to vodní chlazení je. Ale 
taková v nabídce (pro mě) není. Centrála s vzduchovým chlazením ano.

PL

******************

Dne 21.8.2024 v 16:44 Tomáš Mádr napsal(a):
> Se podívejte, jak jsou řešené vodou chlazené motory na motorkách. A 
> potom co všechno se chladí na  vzduchem chlazeném motoru, on to není 
> jenom válec a hlava, ale často je tam chlazení mazacího oleje přes 
> nějaký chladič, takže je to v principu vzduchem a olejem chlazený motor.
> Upravovat motor ze vzduchového na vodní chlazení je ptákovina, lépe 
> vybrat motor, co už to vodní chlazení má. Problém je jinde - kde 
> sehnat správně malý motor, i Favorit měl přes 40 kW. Pokud je motor  
> výkonově slabší, tak spotřeba neklesá lineárně, bohužel.
> Tomáš OK2MTM
>
> Dne 21. 8. 2024 15:57 napsal uživatel Petr Labaj <labaj na volny.cz>:
>
>     Myslíte, že ten kus hliníku, co je tam jako vzduchový chladič, by
>     to nezprůměroval?
>     Přece třeba na motorce, kde motor pracuje asi víc na hraně svých
>     vlastností, ze musí dost silně měnit podmínky podle ofuku za
>     rychlé/pomalé jízdy, bočního větru a co já vím čeho.
>
>     Mám to tak, že mám rád všechno elektrické. Malé (procesory,
>     elektronika), střední (motory, pohony, CNC, automatizaci) i velké
>     (elektroenergetiku).
>     Ale nemám rád nic spalovacího. Ani motory ani třeba auta.
>
>     S tou předělávkou na vodní chlazení by se dal udělat experiment na
>     kompresoru. Jeho hlava má podobné žebrování jako vzduchem chlazený
>     motor, a za chodu je taky pěkně horká.
>
>     PL
>
>     ******************
>
>     Dne 21.8.2024 v 15:34 Martin Záruba napsal(a):
>
>         To chápu. Jenže obávám se, že přestup tepla by byl v tomto
>         případě bídný a navíc by se tam mohla tvořit horká a studená
>         místa, což by pro motor bylo hodně špatně. Existují firmy,
>         které se zabývají úpravou motorů na plyn. A úprava chlazení,
>         které od počátku předpokládá vodu by byla snadná, pokud by se
>         udržel podobný průtok (zajišťuje vestavěné vodní čerpadlo) a
>         teplota (zajišťuje vestavěný termostat.
>
>         Mám podobnou elektrocentrálu. Jenže samozřejmě vzduchem
>         chlazenou a moc si nedovedu představit správné řešení chlazení
>         vodou.
>
>         Martin Záruba
>
>         Dne 21.8.2024 v 15:26 Petr Labaj napsal(a):
>
>             Neříká se mi to snadno, ale takový borec nejsem.
>             Byla by to asi hodně velká práce, pokud by se to mělo
>             předělat na plyn.
>             Samozřejmě to již hotové vodní chlazení je velká výhoda.
>             To by se asi opravdu nevyplatilo, pokud by motorařina
>             nebyla pro člověka koníčkem.
>
>             Koupit hotovou elektrocentrálu a namotat na hlavu válce a
>             na výfuk spirálu z měděné
>             trubky si ještě představit umím.
>
>             PL
>
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240822/1dac22b4/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list