<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
Myslel jsem, že z kontextu je snad jasné, že mi nejde o uchlazení
motoru. Tedy o zajištění toho, aby se nepřehřál.<br>
Ale že mi jde o to co nejvíc odpadního tepla odvést vodou pryč, aby
posloužilo pro vytápění objektu.<br>
Takže u toho původního vzduchové provedení už jistě nějaké to
chlazení oleje a tak zajištěné je. Na tom nebudu nic řešit ani
měnit.<br>
<br>
A to vytápění aspoň částí odpadního tepla mi tedy jako ptákovina
nepřipadá.<br>
Jistě by bylo lepší mít centrálu, kde už to vodní chlazení je. Ale
taková v nabídce (pro mě) není. Centrála s vzduchovým chlazením ano.<br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 21.8.2024 v 16:44 Tomáš Mádr
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:e9f9418d-b77d-417b-8247-1d1ac6aeaadf@email.android.com">
<meta http-equiv="content-type" content="text/html; charset=UTF-8">
<div dir="auto">Se podívejte, jak jsou řešené vodou chlazené
motory na motorkách. A potom co všechno se chladí na vzduchem
chlazeném motoru, on to není jenom válec a hlava, ale často je
tam chlazení mazacího oleje přes nějaký chladič, takže je to v
principu vzduchem a olejem chlazený motor.
<div dir="auto">Upravovat motor ze vzduchového na vodní chlazení
je ptákovina, lépe vybrat motor, co už to vodní chlazení má.
Problém je jinde - kde sehnat správně malý motor, i Favorit
měl přes 40 kW. Pokud je motor výkonově slabší, tak spotřeba
neklesá lineárně, bohužel.</div>
<div dir="auto">Tomáš OK2MTM </div>
</div>
<div class="gmail_extra"><br>
<div class="gmail_quote">Dne 21. 8. 2024 15:57 napsal uživatel
Petr Labaj <a class="moz-txt-link-rfc2396E" href="mailto:labaj@volny.cz"><labaj@volny.cz></a>:<br type="attribution">
<blockquote class="quote" style="margin:0 0 0
.8ex;border-left:1px #ccc solid;padding-left:1ex">
<div> Myslíte, že ten kus hliníku, co je tam jako vzduchový
chladič, by to nezprůměroval?<br>
Přece třeba na motorce, kde motor pracuje asi víc na hraně
svých vlastností, ze musí dost silně měnit podmínky podle
ofuku za rychlé/pomalé jízdy, bočního větru a co já vím
čeho.<br>
<br>
Mám to tak, že mám rád všechno elektrické. Malé
(procesory, elektronika), střední (motory, pohony, CNC,
automatizaci) i velké (elektroenergetiku).<br>
Ale nemám rád nic spalovacího. Ani motory ani třeba auta.<br>
<br>
S tou předělávkou na vodní chlazení by se dal udělat
experiment na kompresoru. Jeho hlava má podobné žebrování
jako vzduchem chlazený motor, a za chodu je taky pěkně
horká.<br>
<br>
PL<br>
<br>
******************<br>
<br>
<div>Dne 21.8.2024 v 15:34 Martin Záruba napsal(a):<br>
</div>
<blockquote>
<p><font face="Arial">To chápu. Jenže obávám se, že
přestup tepla by byl v tomto případě bídný a navíc
by se tam mohla tvořit horká a studená místa, což by
pro motor bylo hodně špatně. Existují firmy, které
se zabývají úpravou motorů na plyn. A úprava
chlazení, které od počátku předpokládá vodu by byla
snadná, pokud by se udržel podobný průtok (zajišťuje
vestavěné vodní čerpadlo) a teplota (zajišťuje
vestavěný termostat.</font></p>
<p><font face="Arial">Mám podobnou elektrocentrálu.
Jenže samozřejmě vzduchem chlazenou a moc si
nedovedu představit správné řešení chlazení vodou.<br>
</font></p>
<pre>Martin Záruba</pre>
<div>Dne 21.8.2024 v 15:26 Petr Labaj napsal(a):<br>
</div>
<blockquote> Neříká se mi to snadno, ale takový borec
nejsem.<br>
Byla by to asi hodně velká práce, pokud by se to mělo
předělat na plyn.<br>
Samozřejmě to již hotové vodní chlazení je velká
výhoda.<br>
To by se asi opravdu nevyplatilo, pokud by motorařina
nebyla pro člověka koníčkem.<br>
<br>
Koupit hotovou elektrocentrálu a namotat na hlavu
válce a na výfuk spirálu z měděné<br>
trubky si ještě představit umím.<br>
<br>
PL<br>
</blockquote>
</blockquote>
</div>
</blockquote>
</div>
</div>
</blockquote>
<br>
</body>
</html>