Re: Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem

Martin Záruba swz na volny.cz
Úterý Duben 30 11:57:58 CEST 2024


U LiFePo to zatím nemohu posoudit, za 2 roky provozu s FVE, kde 
maximální proud je C/3 a BMS ji hlídá jsem neshledal žádný pokles 
kapacity, všechny články mají asi o 2% víc, než je na nich uvedeno. Ale 
mohu dát jiné srovnání: LiIon v robotické sekačce měla za 6 let provozu 
9850 cyklů. Podle toho, jak dlouho vydrží teď sekat má baterie cca 70% 
kapacity. Myslím že vydrží letošní léto, ale víc ne. To bude mít cca 
11000 cyklů. Zjevně to nabíjení je rozumné, Odhaduji to okolo 1C. To je 
myslím docela slušné.

Martin Záruba

Dne 30.4.2024 v 11:02 ajtservis napsal(a):
> jak jsem tady nacerpal informace, tak pokud se li-xx pouziva v rezimu 
> cca 20-80% a polovelkej proud nabijet/vybijet + prijemna teplota 
> okoli, je zivotnost skoro nekonecna ?
> to naopak v tom aute pujde dodrzet tezko, protoze tam jsou pozadavky 
> presne opacne, aby se vubec dalo pouzivat. rycle nabit, 
> super_elektro_odpich = rychle vybit, max. dojezd uz tak bidnej, 
> kapacita vyuzita na max a to vsechno i v zime :-)
> doma by se ji libilo asi vice.
> t.
>
> Dne 30.04.2024 v 10:54 Jaroslav Buchta napsal(a):
>> A to nekomu prijde jako dobry napad opotrebovavat drahou baterku v 
>> aute na takovou tu beznou spotrebu?
>>
>>
>> Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
>>> Pánové (případně dámy),
>>>
>>> je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a 
>>> případně vybíjením) baterek elektromobilů?
>>>
>>> Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky jako 
>>> baterku třeba k soláru nepoužít.
>>> Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost hluchých 
>>> míst.
>>> Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
>>>
>>> Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
>>>
>>> Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO. Ten 
>>> umí dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je velká paráda.
>>> Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže 
>>> komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
>>> U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala EU 
>>> směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s konektorem CCS 2.
>>> Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou verzi 
>>> Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to jenom jako 
>>> facelift.
>>>
>>> U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v oblastí 
>>> obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
>>> Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom se 
>>> svou nabíječkou.
>>> Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7). Je 
>>> teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i starší ID.
>>>
>>> Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou 
>>> bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
>>> Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat 
>>> příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
>>> Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen tak 
>>> snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to auto bez 
>>> příslušného certifikátu prostě nepovolí.
>>>
>>> Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc nachystaný. 
>>> Má tam prakticky jediný pin, po kterém si může povídat nabíječka s 
>>> autem.
>>> Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a tedy 
>>> prakticky neomezené komunikační možnosti.
>>> Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug Green 
>>> PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na digitální 
>>> komunikaci s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v megabitech.
>>> Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se 
>>> domluvila auta s DC nabíječkou.
>>>
>>> Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení 
>>> obousměrného toku.
>>> Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím moc není.
>>>
>>> Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo jiné a 
>>> lepší informace, budu rád.
>>>
>>> Díky.
>>> PL
>>> _______________________________________________
>>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>>> Hw-list na list.hw.cz
>>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>>
>>
>> _______________________________________________
>> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
>> Hw-list na list.hw.cz
>> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
>
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list
------------- další část ---------------
HTML příloha byla odstraněna...
URL: <http://list.hw.cz/pipermail/hw-list/attachments/20240430/5ae8af78/attachment.htm>


Další informace o konferenci Hw-list