<!DOCTYPE html>
<html>
<head>
<meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
</head>
<body>
<p><font face="Arial">U LiFePo to zatím nemohu posoudit, za 2 roky
provozu s FVE, kde maximální proud je C/3 a BMS ji hlídá jsem
neshledal žádný pokles kapacity, všechny články mají asi o 2%
víc, než je na nich uvedeno. Ale mohu dát jiné srovnání: LiIon v
robotické sekačce měla za 6 let provozu 9850 cyklů. Podle toho,
jak dlouho vydrží teď sekat má baterie cca 70% kapacity. Myslím
že vydrží letošní léto, ale víc ne. To bude mít cca 11000 cyklů.
Zjevně to nabíjení je rozumné, Odhaduji to okolo 1C. To je
myslím docela slušné.</font><br>
</p>
<pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
<div class="moz-cite-prefix">Dne 30.4.2024 v 11:02 ajtservis
napsal(a):<br>
</div>
<blockquote type="cite"
cite="mid:1889be91-a6b8-20aa-eee9-34b4759947eb@ajtservis.cz">jak
jsem tady nacerpal informace, tak pokud se li-xx pouziva v rezimu
cca 20-80% a polovelkej proud nabijet/vybijet + prijemna teplota
okoli, je zivotnost skoro nekonecna ?
<br>
to naopak v tom aute pujde dodrzet tezko, protoze tam jsou
pozadavky presne opacne, aby se vubec dalo pouzivat. rycle nabit,
super_elektro_odpich = rychle vybit, max. dojezd uz tak bidnej,
kapacita vyuzita na max a to vsechno i v zime :-)
<br>
doma by se ji libilo asi vice.
<br>
t.
<br>
<br>
Dne 30.04.2024 v 10:54 Jaroslav Buchta napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">A to nekomu prijde jako dobry napad
opotrebovavat drahou baterku v aute na takovou tu beznou
spotrebu?
<br>
<br>
<br>
Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
<br>
<blockquote type="cite">Pánové (případně dámy),
<br>
<br>
je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a
případně vybíjením) baterek elektromobilů?
<br>
<br>
Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky
jako baterku třeba k soláru nepoužít.
<br>
Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost
hluchých míst.
<br>
Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
<br>
<br>
Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
<br>
<br>
Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO.
Ten umí dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je
velká paráda.
<br>
Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže
komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
<br>
U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala
EU směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s
konektorem CCS 2.
<br>
Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou
verzi Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to
jenom jako facelift.
<br>
<br>
U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v
oblastí obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
<br>
Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom
se svou nabíječkou.
<br>
Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7).
Je teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i
starší ID.
<br>
<br>
Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou
bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
<br>
Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat
příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
<br>
Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen
tak snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to
auto bez příslušného certifikátu prostě nepovolí.
<br>
<br>
Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc
nachystaný. Má tam prakticky jediný pin, po kterém si může
povídat nabíječka s autem.
<br>
Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a
tedy prakticky neomezené komunikační možnosti.
<br>
Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug
Green PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na
digitální komunikaci s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v
megabitech.
<br>
Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se
domluvila auta s DC nabíječkou.
<br>
<br>
Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení
obousměrného toku.
<br>
Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím
moc není.
<br>
<br>
Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo
jiné a lepší informace, budu rád.
<br>
<br>
Díky.
<br>
PL
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
<br>
_______________________________________________
<br>
HW-list mailing list - sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
<br>
<a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
<br>
</blockquote>
</body>
</html>