<!DOCTYPE html>
<html>
  <head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=UTF-8">
  </head>
  <body>
    <p><font face="Arial">U LiFePo to zatím nemohu posoudit, za 2 roky
        provozu s FVE, kde maximální proud je C/3 a BMS ji hlídá jsem
        neshledal žádný pokles kapacity, všechny články mají asi o 2%
        víc, než je na nich uvedeno. Ale mohu dát jiné srovnání: LiIon v
        robotické sekačce měla za 6 let provozu 9850 cyklů. Podle toho,
        jak dlouho vydrží teď sekat má baterie cca 70% kapacity. Myslím
        že vydrží letošní léto, ale víc ne. To bude mít cca 11000 cyklů.
        Zjevně to nabíjení je rozumné, Odhaduji to okolo 1C. To je
        myslím docela slušné.</font><br>
    </p>
    <pre class="moz-signature" cols="72">Martin Záruba</pre>
    <div class="moz-cite-prefix">Dne 30.4.2024 v 11:02 ajtservis
      napsal(a):<br>
    </div>
    <blockquote type="cite"
      cite="mid:1889be91-a6b8-20aa-eee9-34b4759947eb@ajtservis.cz">jak
      jsem tady nacerpal informace, tak pokud se li-xx pouziva v rezimu
      cca 20-80% a polovelkej proud nabijet/vybijet + prijemna teplota
      okoli, je zivotnost skoro nekonecna ?
      <br>
      to naopak v tom aute pujde dodrzet tezko, protoze tam jsou
      pozadavky presne opacne, aby se vubec dalo pouzivat. rycle nabit,
      super_elektro_odpich = rychle vybit, max. dojezd uz tak bidnej,
      kapacita vyuzita na max a to vsechno i v zime :-)
      <br>
      doma by se ji libilo asi vice.
      <br>
      t.
      <br>
      <br>
      Dne 30.04.2024 v 10:54 Jaroslav Buchta napsal(a):
      <br>
      <blockquote type="cite">A to nekomu prijde jako dobry napad
        opotrebovavat drahou baterku v aute na takovou tu beznou
        spotrebu?
        <br>
        <br>
        <br>
        Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
        <br>
        <blockquote type="cite">Pánové (případně dámy),
          <br>
          <br>
          je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a
          případně vybíjením) baterek elektromobilů?
          <br>
          <br>
          Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky
          jako baterku třeba k soláru nepoužít.
          <br>
          Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost
          hluchých míst.
          <br>
          Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
          <br>
          <br>
          Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
          <br>
          <br>
          Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO.
          Ten umí dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je
          velká paráda.
          <br>
          Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže
          komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
          <br>
          U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala
          EU směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s
          konektorem CCS 2.
          <br>
          Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou
          verzi Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to
          jenom jako facelift.
          <br>
          <br>
          U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v
          oblastí obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
          <br>
          Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom
          se svou nabíječkou.
          <br>
          Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7).
          Je teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i
          starší ID.
          <br>
          <br>
          Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou
          bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
          <br>
          Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat
          příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
          <br>
          Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen
          tak snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to
          auto bez příslušného certifikátu prostě nepovolí.
          <br>
          <br>
          Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc
          nachystaný. Má tam prakticky jediný pin, po kterém si může
          povídat nabíječka s autem.
          <br>
          Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a
          tedy prakticky neomezené komunikační možnosti.
          <br>
          Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug
          Green PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na
          digitální komunikaci s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v
          megabitech.
          <br>
          Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se
          domluvila auta s DC nabíječkou.
          <br>
          <br>
          Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení
          obousměrného toku.
          <br>
          Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím
          moc není.
          <br>
          <br>
          Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo
          jiné a lepší informace, budu rád.
          <br>
          <br>
          Díky.
          <br>
          PL
          <br>
          _______________________________________________
          <br>
          HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
          <br>
          <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
          <br>
          <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
          <br>
        </blockquote>
        <br>
        <br>
        _______________________________________________
        <br>
        HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
        <br>
        <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
        <br>
        <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
        <br>
      </blockquote>
      <br>
      _______________________________________________
      <br>
      HW-list mailing list  -  sponsored by <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="http://www.HW.cz">www.HW.cz</a>
      <br>
      <a class="moz-txt-link-abbreviated" href="mailto:Hw-list@list.hw.cz">Hw-list@list.hw.cz</a>
      <br>
      <a class="moz-txt-link-freetext" href="http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list">http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list</a>
      <br>
    </blockquote>
  </body>
</html>