Re: Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem

Jaroslav Buchta jaroslav.buchta na hascomp.cz
Úterý Duben 30 10:54:49 CEST 2024


A to nekomu prijde jako dobry napad opotrebovavat drahou baterku v aute 
na takovou tu beznou spotrebu?


Dne 29.04.2024 v 20:06 Petr Labaj napsal(a):
> Pánové (případně dámy),
>
> je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a případně 
> vybíjením) baterek elektromobilů?
>
> Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky jako 
> baterku třeba k soláru nepoužít.
> Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost hluchých míst.
> Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
>
> Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
>
> Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO. Ten umí 
> dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je velká paráda.
> Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže 
> komunikace nabíječky s autem je taková přirozená.
> U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala EU 
> směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s konektorem CCS 2.
> Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou verzi 
> Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to jenom jako 
> facelift.
>
> U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v oblastí 
> obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
> Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom se svou 
> nabíječkou.
> Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7). Je 
> teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i starší ID.
>
> Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou 
> bezpečnost, což to komplikuje a zpomaluje.
> Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat 
> příslušné certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
> Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen tak 
> snadno doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to auto bez 
> příslušného certifikátu prostě nepovolí.
>
> Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc nachystaný. Má 
> tam prakticky jediný pin, po kterém si může povídat nabíječka s autem.
> Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a tedy 
> prakticky neomezené komunikační možnosti.
> Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug Green 
> PHY, kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na digitální komunikaci 
> s kódováním QAN a přenosovou rychlostí v megabitech.
> Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se 
> domluvila auta s DC nabíječkou.
>
> Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení obousměrného 
> toku.
> Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím moc není.
>
> Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo jiné a 
> lepší informace, budu rád.
>
> Díky.
> PL
> _______________________________________________
> HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
> Hw-list na list.hw.cz
> http://list.hw.cz/mailman/listinfo/hw-list




Další informace o konferenci Hw-list