Elektromobily - obousměrné DC nabíjení a vše kolem
Petr Labaj
labaj na volny.cz
Pondělí Duben 29 20:06:12 CEST 2024
Pánové (případně dámy),
je tady prosím někdo, kdo se hlouběji zabýval DC nabíjením (a případně
vybíjením) baterek elektromobilů?
Takové BEV je baterka na kolečkách. Tak je možná škoda ho taky jako
baterku třeba k soláru nepoužít.
Trochu jsem kolem toho ojížděl internet, ale mám tam dost hluchých míst.
Třeba se tím někdo tady zabýval a můžeme o tom pokecat?
Moje prozatímní poznatky jsou zhruba tyto:
Asi nejlíp to má zvládnuté japonský nabíjecí standard CHAdeMO. Ten umí
dokonce už od začátku obousměrný tok energie, což je velká paráda.
Má na nabíjecím konektoru mimo jiné na 2 pinech CANbus, takže komunikace
nabíječky s autem je taková přirozená.
U nás má CHAdeMO asi jen Nissan Leaf, protože později vydala EU
směrnici, že nová auta se v Evropě musí prodávat s konektorem CCS 2.
Dokonce tam prý udělali takovou ochcávku, že když vydali novou verzi
Leafa, tak aby nemuseli měnit nabíjení, prezentovali to jenom jako facelift.
U aut s evropským CCS 2 to tak jednoduché není. A je tam v oblastí
obousměrného toku zatím asi výrazně horší situace.
Prý obousměrné nabíjení umí jenom Ford F-150, a to ještě jenom se svou
nabíječkou.
Snad to nějak má umět (nebo už i umí) nějaký VW (snad ID-7). Je
teoreticky možné že to časem v nějakém upgrade dostanou i starší ID.
Evropa je paranoidní, takže do toho šíleně cpe kybernetickou bezpečnost,
což to komplikuje a zpomaluje.
Zatím je snad jediná certifikační autorita, která umí vydávat příslušné
certifikáty pro autentizaci auta a nabíječky.
Což pravděpodobně bude do budoucna znamenat, že si člověk jen tak snadno
doma nějakou tu nabíječku nepostaví, protože mu to auto bez příslušného
certifikátu prostě nepovolí.
Navíc ten konektor CCS 2 není na velkou komunikaci moc nachystaný. Má
tam prakticky jediný pin, po kterém si může povídat nabíječka s autem.
Na rozdíl od chytřeji vymyšleného CHAdeMO, které má CANbus a tedy
prakticky neomezené komunikační možnosti.
Jestli to správně chápu, tak pro to vznikl standard Home Plug Green PHY,
kdy na tom jednom přepne režim z 12V PWM na digitální komunikaci s
kódováním QAN a přenosovou rychlostí v megabitech.
Tohle tam zřejmě musí fungovat už teď, protože jak jinak by se domluvila
auta s DC nabíječkou.
Takže teoreticky by to mělo mít předpoklady i pro řízení obousměrného toku.
Ale pokud správně chápu současnou situaci, tak to tak zatím moc není.
Aspoň takhle jsem současnou situaci pochopil. Pokud má někdo jiné a
lepší informace, budu rád.
Díky.
PL
Další informace o konferenci Hw-list