Z80 konci

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Úterý Duben 23 18:19:53 CEST 2024

Ono tehdy záleželo na tom pro jaký počítač ten assembler byl. Pro ZX
Spectrum tady tak nějak od začátku (1982/83) kolovaly myslím dva.
Zkoušel jsem je hledat v archivech programů pro ZX Spectrum a asi to
byly tyhle:

https://worldofspectrum.org/archive/software/utilities/hisoft-assembler-hisoft
https://worldofspectrum.org/archive/software/utilities/spectrum-assembler-artic-computing-ltd

ale ruku do ohně bych za to už nedal. Každopádně tyhle oba uměly (pouze)
mnemoniku Z80, ale neuměly ty nedokumentované instrukce přímo, ale jen
přes DEFB (neuměly macra).
Později, tak někdy kolem roku 1985/86/87 (??) se rozšířil ještě třetí
assembler, který se vyznačoval tím, že používal 64 znaků na řádek,
podobně jako spektrácký textový editor Tasword.
Ten už ty nedokumentované funkce uměl a mám dojem, že uměl už i makra.
Ale měl nevýhodu, že byl dost velký, takže pro velké projekty víceméně
vyžadoval microdrive, protože zdrojový text bylo nutné udělat v blocích
a používat include. A to se s kazetou dělalo hodně blbě.

S tím, že existuje klasický macroassembler/linker jsem se setkal až když
jsem si k tomu ZX-Spectrum opatřil takovou tu vnitřní úpravu co vyráběla
RAM už od 0000H a chodil na tom CP/M. Ale ten zase pro změnu uměl jen
mnemoniku 8080, protože to byla nějaká obecná sada nástrojů pro CP/M,
který tenkrát Slušovice okopírovaly prodávaly s těmi jejich CP/M stroji
co měly 8-palcové floppy disky.

Zdraví PavelK