Re: 3D tiskárna, kterou vybrat

Pavel Kořenský pavel.korensky na dator3.cz
Sobota Duben 20 19:46:37 CEST 2024

Na první otázku odpovědět neumím, protože srovnání jsem nikdy nedělal.
Měl jsem FDM tiskárnu, pak nějakou dobu nic a teď SLA.
U té SLA tiskárny sice umí program Lychee slicer napsat orientační cenu,
kolik to bude stát na spotřebovaném resinu, ale je to hóódně nepřesné.
Většinou mi to píše, že třeba nějaká ta busta (jako jsou ty co jsou k
vidění v tom albu, které jsem linkoval) spotřebuje resin tak za 1.5 - 2
eura.

Pokud se týká času, tak bych odhadoval, že SLA tisk trvá tak 1.5x déle.
Ale možná to odhaduju blbě, protože ta stará FDM tiskárna měla v ose Z
určitě o hodně horší rozlišení. A ano, záleží na rozměru osy Z. Ale
nejde to jednoduše obejít tím, že se třeba krabička umístí "naplacato".
Aby byl povrch dostatečně kvalitní, je na to výpočet jak přesně šikmo se
musí model umístit. https://www.rc87.blog/angle-calculator/
Pro mojí tiskárnu je to 29.2488 stupně když jsou vrstvy 50um tlusté.

Ano, výtisk se dá vytvrdit i na slunci (běžné časy jsou tak 15-30 minut
v létě). Ale jestli je to dlouhodobě odolné UV záření, to nevím. Spíš
ne, protože výrobci resinů se předhánějí v tvrzeních, jak právě jejich
resin je ten nejpřítulnější z hlediska životního prostředí.  Mohu to
vyzkoušet tím, že nějakou ošklivou figurku dám na slunce a budu
pozorovat jak se rozpadá. Ale to zabere pár let :)

Zdraví PavelK