Vypocet zatizeni nosniku

Lukac Michal Michal.Lukac na fstroj.uniza.sk
Pátek Duben 5 13:26:35 CEST 2024

tych 210GPa je modul pruznosti materialu E to udava o kolko sa predlzi material pri zatazeni
(no vlastne naopak cim je to cislo vacsie tym je mat. tuhsi, menej sa deformuje)
E = sigma/epsilon -> napatie v materialy/pomerne predlzenie alebo pri cistom tahu F.L/(S.dL) F je sila,
S je plocha prierezu, L pociatocna dlzka, dL predlzenie
to nesuvisi s pevnostou. Toto suvisi len s velkostou deformacie. podobne je to G ale to je pre smyk(krutenie) a to u je vztah medzi tymito dvomi G a E  E=2G(1+u)

Ale pre material (ocel) je dolezita medza pevnosti Rm kedy dojde k uplnemu poruseniu mat. alebo pri dimenzovani medza pruznosti Re kde je este deformacia pruzna,
nedochadza k plastickej deformacii. a s tou sa potom pocita + nejaka bezpecnost.
Zoberte si napr S235 standardna konstrukcna ocel ma medzu klzu 195 - 235Mpa tak do tejto hodnoty sa to este nedeformuje natrvalo...
https://www.atreon.cz/jakost-s235/

Jednotky, bud sa vsetko pocitata v mm mm2 mm3, MPa a N cize aj moment Nmm alebo ked nie ste si isty tak istota je vzdy vsetko v zakladnych jednotkach m a Pa

Ano ten isty nosnik ronako dlhy vydrzi viac 4x  podopreny na dvoch podperach, ale klbovo. inak by to bolo ak by to bolo na jednom alebo oboch koncoch votknute.

m.